Healthpower.nl heeft zijn vaste klanten opgeroepen positieve reviews te schrijven over slaappillen die het verkoopt. De eerste 25 beoordelaars kregen twee gratis potten cadeau.
In een e-mail aan geregistreerde klanten stelde Healthpower.nl deze week een 2-pak ProHealth Melatonine 2,5mg-tabletten in het vooruitzicht aan snelle en bovenal positieve reviewers. Waarde van de slaappillen: 36,50 euro.
De beoordeling 'dient de volgende punten te bevatten', stelt de mail:
1) De positieve ervaring met het gebruik en de herhalingsaankoop van de ProHealth Melatonine 2-Pack
2) De positieve ervaring met onze snelheid van levering en communicatie
3) Positieve aanbeveling voor nieuwe klanten
4) Al het andere positieve dat u kwijt zou willen over Healthpower.nl
Ongenoegen
Een klant van Healthpower.nl, onderdeel van het Hengelose Better4Life sprak zijn ongenoegen over de in zijn ogen 'betaalde reviews' uit op Fok.nl, waar een discussie ontstond over de handelswijze van de supplementen-verkoper.
Negatieve meldingen
Klaas Gringhuis van Healthpower.nl ligt niet wakker van de negatieve aandacht voor zijn webshop: 'Het is even lastig vanwege de negatieve meldingen bovenin Google, maar dat zakt wel weer weg. Bovendien is ons vaste klantenbestand groot genoeg om onze handel voort te zetten.'
Commotie
Gringhuis betreurt de commotie die is ontstaan en zal review-verzoeken 'in de toekomst wat anders formuleren. Het was onze eerste mailing in twee jaar tijd. We wilden wel eens kijken wat voor respons dat zou opleveren. Het aantal reacties was overweldigend, ook toen er 25 reviews binnen waren. Natuurlijk wilden we klanten ook laten vertellen waarom ze zo veel baat hebben bij ProHealth Melatonine.'
Laakbaar
Laakbaar vindt Gringhuis zijn handeslwijze niet: 'Het ging om herhaalkopers, want die kunnen met recht iets zeggen over het product. En als je herhaalkoper bent, dan ben je natuurlijk al gauw positief. Overigens hebben we ook de negatieve reviews op de site geplaatst.'
Dit is gewoon erg dom om te doen. Op deze manier creeer je zelfs bij vaste klanten vraagtekens over de betrouwbaarheid van winkel. Gringhuis begrijpt nog niet zoveel van communicatie. Wanneer je reviews wilt hebben moet je vooral niet aansturen op alleen maar positieve.
Aan je klanten laten weten dat een review welkom is, is geen enkel probleem. Maar ze omkopen om vooraal maar positief te spreken? Nee, dat moet je niet doen. Laten we het wel objectief houden. Toen het mogelijk werd mijn site te beoordelen, heb ik dat ook aan mijn klanten laten weten, maar er niets tegenover gesteld en ze gevraagd vooral eerlijk te zijn. Dan weet je tenminste dat je die hoge cijfers op eigenkracht verdiend hebt, en niet dmv een ophemelpremie.
Het ging er om te laten zien dat het product echt werkt en daarom werd er gevraagd aan herhaalkopers hun positieve mening te geven. Om deze herbestellende gebruikers te belonen, hetgeen ons gewoon omzet kost, hebben we deze actie gedaan.
Verder begrijpen wij echt de ophef niet over de kern van dit verhaal, het "kopen" van positieve reviews! Er wordt gedaan of wij daardoor klanten misleiden over dit product en ze zo overhalen om te kopen.
Wij geven een NIET GOED, GELD TERUG garantie bij aankoop van onze Melatonine. Met andere woorden mochten wij iemand al overhalen het product aan te schaffen op basis van deze "GEKOCHTE" positieve reviews, dan kunnen ze het altijd op onze kosten retourneren waarna we het volledige aankoopbedrag terugbetalen!
Wij kennen geen site dit deze garantie durft af te geven op supplementen, laat daar de rest daar maar eens een voorbeeld aan nemen...