De Online Trust Alliance (OTA) belegde gisteren een zogenoemde town hall meeting voor geïnteresseerde internetbedrijven in Hotel Krasnapolsky. Twinkle was erbij en sprak met oprichter en voorzitter Craig Spiezle.
De missie van de OTA is 'een trusted ecosysteem te creëren en een bijdrage te leveren aan de eliminering van e-mail- en internetfraude, misbruik en cybercrime.´
De leden van de OTA, waaronder Microsoft, eBay en de Bank of America hebben een voorlopige lijst met Online Trust Principles opgesteld, die gisteren werden voorgelegd aan een zaal met enkele tientallen toehoorders.
Craig Spiezle, waarom doet de OTA Amsterdam aan?
'We willen de dialoog aangaan over online-veiligheid, ook buiten de Verenigde Staten. Dat is eigenlijk ons hoogste doel. We zijn blij dat (het in Amsterdam gevestigde, red.) Reputy zich bij ons heeft aangesloten en dat we nauwe banden onderhouden met branchevereniging EMMA-nl. Vorige week hielden we een soortgelijke town hall meeting in Kopenhagen en binnenkort staan een bezoek aan Singapore en Australië op het programma.'
Waarom zouden webwinkeliers zich aan moeten sluiten bij de OTA?
'Omdat ze gebaat zijn bij een veilige online-wereld, want zonder vertrouwen koopt er niemand meer. De veiligheid staat meer dan ooit op het spel. Internetcriminelen worden steeds slimmer en dus is het zaak daar tegen op te treden. Als je daarin voorop loopt, heb je een competitief voordeel op anderen. Dat levert op de lange termijn return on investment op.'
Een van de twaalf voorlopige principles gaat over de implementatie van Extended Validation SSL (EV SSL) certificaten. Waarom is dat zo belangrijk?
'Een gewoon SSL certificaat zegt tegenwoordig niet zoveel meer, omdat ze vrij eenvoudig overal te krijgen zijn. EV SSL stelt veel hogere eisen op het gebied van bedrijfsgegevens. Het is een kwestie van identiteit. Een site kan ook met zo'n uitgebreid certificaat slecht zijn, maar dan is in ieder geval duidelijk waar de overtreder te vinden is. Er zijn inmiddels wereldwijd zo'n twintig bedrijven die de certificering verzorgen en alle browsers ondersteunen het.'
Een EV SSL certificaat, dat de houder een groene browserbalk oplevert, kost al gauw honderden euro's per domeinnaam per jaar. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zei vandaag niet te verwachten dat webwinkeliers die investering zullen doen. Onverstandig?
'Vind ik wel. Er zijn al zo'n duizenden transactionele sites wereldwijd die wel een EV SSL certificaat hebben. Dat worden er alleen maar meer, waardoor klanten straks bewust op zoek gaan naar sites met de green bar. Dat kan over een maand of over een jaar zijn, maar dat het gebeurt is zeker. Het kost misschien wat geld, maar die certificering kan binnen een week geregeld zijn en onderscheidt je wel van de concurrentie.'
U legt de lat hoog met de OTA. Het lange termijnvoordeel van veilig internet is duidelijk, maar met welke incentive trekt u online-bedrijven nu over de streep?
'Door ze te wijzen op de leiderschapsrol die ze kunnen vervullen door zich aan te sluiten. Zolang de principes nog onderwerp van discussie zijn, hoeven leden zich er ook niet aan te committeren. Maar neem nou de Bank of America: die gaf eigenlijk ruiterlijk toe dat ze een vertrouwensprobleem hadden online, waarna ze zich aansloten. Daarmee geven ze wel een positief signaal af.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
OTA over het belang van de groene balk in Amsterdam
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.