Vergelijkingssite Beslist.nl laat bezoekers via Google Maps zien op welke fysieke adressen producten kunnen worden gekocht of afgehaald. Volgens commercieel directeur Bart van Engeland zal dit de toeloop naar fysieke winkels bevorderen, hoewel sommige 'traditionele' retailers hem zullen knijpen.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Beslist.nl speelde al enige tijd met het idee om het aanbod van fysieke winkels te etaleren, een toepassing die concurrent Selectivo.nl in ons land introduceerde. Van Engeland: 'Het had wat voeten in de aarde. Maar nu kunnen we grote groepen bezoekers bedienen met deze functionaliteit, die precies past in onze missie: de consument handvatten bieden om tot een goede keuze te komen. Hiermee breken we het muurtje tussen online en offline af.'
Mashup van Google Maps
Beslist.nl begon medio maart met het tonen van fysieke winkels van multichannelretailers en afhaalpunten van pure online-spelers. Door onder een product te klikken op de button 'lokale winkels', krijgt de bezoeker in een mashup van Google Maps te zien waar hij het artikel kan kopen of oppikken. Achter de zoekresultaten vindt hij per aanbieder de afstand tot op de honderdste kilometer nauwkeurig en kan hij direct de route laten berekenen.
Bij de kaartweergave van pure players geeft Beslist.nl aan dat een product eerst online gekocht moet worden, want bij een afhaalpunt is het moeilijk winkelen. De vergelijkingssite wijst kooplustigen bij multichannelretailers op het traditionele kanaal, waar ze een product zonder wachttijd en verzendkosten kunnen bemachtigen. Bij Van Engeland, die verwacht dat fysieke winkels profijt zullen trekken van de nieuwe dienst, zijn er op het moment van schrijven geen retailers bekend die online en offline verschillende artikelprijzen hanteren.
Bevreemding
Behalve pure players en multichannel-retailers hoopt Beslist.nl nog een derde groep winkeliers aan zich te binden: die zonder webshop. Als ze wel digitale datafeeds van producten hebben, kan Beslist.nl die meenemen in de vergelijkingen. Van Engeland: 'Daarbij hoeven de winkeliers niet per se ook hun prijzen te communiceren. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat er kleine én grote winkels zijn die hun aanbod best willen tonen, maar geen zin hebben om mee te gaan in het prijsgevecht online.'
Media Markt, goedkoop in de eigen merkuitingen maar minder goedkoop volgens prijsonderzoeken, kan hierbij als voorbeeld dienen. Op de langere termijn zal het bij gebruikers van Beslist.nl bevreemding wekken wanneer zo'n fysieke retailer zijn prijzen offline houdt, terwijl steeds meer concurrenten hun kaarten laten zien.
Voorraad
Beslist.nl biedt retailers ook de mogelijkheid hun voorraad real-time inzichtelijk te maken. Zo kan worden voorkomen dat gebruikers van Beslist.nl
afgaan op het fysieke assortiment van een winkel en vervolgens toch van een koude kermis thuiskomen. Van Engeland: 'Actuele-voorraadkoppeling is natuurlijk het ideaalplaatje, maar voor veel retailers komt dat nog te vroeg. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.'
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 04-2009
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Geen muur meer tussen online en offline'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.