Twinkle | Digital Commerce

Armlastige Britten vaker naar discounter in de straat

2017-11-08
171130
  • 1:04

Bemiddelde Britten kopen steeds vaker online vanwege het gemak dat webwinkelen biedt. Landgenoten die zijn getroffen door de financiële crisis, zoeken hun heil juist weer meer in stenen budget stores.

Voor deze groep is de factor prijs immers belangrijker dan de factor gemak, stelt Verdict Research op basis van eigen onderzoek.

Verzendkosten
Volgens het onderzoeksbureau verschuift het (web-)winkelgedrag als gevolg van de recessie. Britten met weinig budget gaan voor hun kleding en huis-, tuin en keukenartikelen steeds vaker naar de fysieke winkels van discounters als Poundland, Primark en Matalan. Daarmee sparen ze verzendkosten uit.

Duurdere artikelen
Dat neemt niet weg dat de populariteit van internet toeneemt bij de aanschaf van duurdere artikelen, aldus Verdict: 'Zelfs de meest prijsbewuste consumenten shoppen daarvoor online als gevolg van het lagere prijsniveau.'

'Mini-boom'
Volgens het rapport zullen ook de minder bedeelde Britten uiteindelijk meer besteden online: 'Het online-kanaal zal aantrekkelijker worden voor recession-hit shoppers als ze op termijn weer big-ticket items gaan kopen. Er zou wel eens een mini-boom kunnen onstaan van uitgestelde aankopen.'

13,3 procent groei
Verdict Research voorspelde deze week dat de Britse online-bestedingen dit jaar met 13,3 procent zullen toenemen tot 20,9 miljard Britse pond, bij een verwachte neergang van de totale retailbestedingen van 0,6 procent.