De Haarlemse rechter heeft 2dehands.nl veroordeeld tot het betalen van 50.000,- euro aan dwangsommen aan Trendylaarzen.nl. Ook moet 2dehands.nl de webwinkel binnen een week een bankgarantie van 130.000,- euro verstrekken.
De uitspraak volgt op een recent vonnis in een kort geding. De rechter oordeelde op 12 maart dat 2dehands.nl als eigenaar 'ten volle verantwoordelijk' was voor de content op Internetoplichting.nl, waar Trendylaarzen.nl door de mangel werd gehaald. De voorzieningenrechter sprak van 'een hetze tegen het bedrijf, zonder dat er enig bewijs was voor daadwerkelijke oplichting'. Bij dit vonnis speelde mee dat moderators van Internetoplichting.nl zich actief met de discussie bemoeiden.
IP-adressen
2dehands.nl voldeed aan de eis om het topic offline te halen en trok de stekker zelfs helemaal uit Internetoplichting.nl. Maar aan een ander deel van het vonnis voldeed 2dehands.nl niet: het kwam niet over de brug met de IP-adressen van moderators.
De rechter toonde zich niet gevoelig voor 2dehands.nl's stelling dat de IP-adressen niet te achterhalen zijn. Uit het vonnis van vorige week: 'De drie bewuste gebruikers van wie geen IP-adressen zijn verstrekt aan Trendylaarzen, "Caro64", "Tex" en "Em-ha", zijn of waren alle 'moderator' (...) Gelijk door Trendylaarzen is betoogd, acht de voorzieningenrechter het voorshands uitgesloten dat 2dehands.nl uitgerekend van haar eigen moderators het IP-adres niet zou hebben en zelfs niet zou kunnen achterhalen.'
Gevolg is dat de dwangsommen, die waren gemaximeerd op 50.000,- euro, verbeurd zijn verklaard. Overigens heeft 2dehands.nl al beroep aangetekend tegen het vonnis van 12 maart.
Internetoplichting.tk
Saillant detail is dat de Haarlemse rechter 2dehands.nl ook verantwoordelijk houdt voor de content van Internetoplichting.tk, waarop de opgeheven site een 'doorstart' zou hebben gekregen. Uit het vonnis: 'De vele overeenkomstige posts op de onderscheidenlijke webfora, de aanwezigheid van veelal dezelfde gebruikers en moderators en nota bene het bestaan van een website met een - op de extensie na - identieke domeinnaam (www.internetoplichting.tk), wijzen allemaal in die richting.'
'Reikwijdte zeer beperkt'
Volgens Arnoud Engelfriet, jurist bij adviesbureau ICTRecht, is de reikwijdte van het vonnis zeer beperkt. Tegen Webwereld.nl zegt hij dat forumbeheerders niet hoeven te vrezen dat ze plots verantwoordelijk worden gehouden voor wat moderators elders online opschrijven. 'Dit is een redelijk uitzonderlijke situatie. 2dehands.nl heeft door het niet overhandigen van de IP-adressen veel krediet bij de rechter verspeeld. Dat is ongeloofwaardig. En mede hierdoor vindt de rechter het aannemelijk dat het hetzelfde clubje is dat onder een andere naam elders is doorgegaan.'
Vara's Kassa besteedt morgen aandacht aan de praktijken van Trendylaarzen.nl. Uit de aankondiging (de spelling is van Kassa): 'En hoe vervelend is het als je spullen op internet hebt bestelt, maar al maanden niets geleverd krijgt. Het bedrijf Trendylaarzen.nl reageert wel héél opmerkelijk als je daarover je beklag doet.' Zie ook http://kassa.vara.nl/portal?_scr=nieuws_artikel&no=4651535#
Wat een omgekeerde wereld.... Heb de uitzending van Kassa gezien en ben van mening dat als Trendylaarzen.nl hun klanten op de hoogte hadden gesteld van leveringsproblemen, deze klanten begrip hadden getoond. Vergeet niet dat consumenten uit onmacht en woede hun frustraties uiten; ook (of misschien vooral) online.
Dat Trendylaarzen.nl haar klanten een rekening stuurt twv zo'n 500 euro ivm de negatieve info die ze hadden verspreid over het bedrijf vind ik ronduit schandalig; vooral omdat deze mensen nog altijd hun bestelling niet hadden ontvangen! Online bedrijven die ZO met hun klanten omgaan doen het vertrouwen van de consument in online shoppen geen goed.
Ik besef me terdege dat negatieve online recensies je tot in de eeuwigheid zullen achtervolgen, maar zorg er dan voor dat je bedrijfsvoering ok is en dat je je verantwoordelijkheid neemt richting je klant. Een boete opleggen zal de relatie met je kostbare klant geen goed doen en negativiteit alleen maar stimuleren....
NB. Wij hebben zelf een aantal online shops.
@ Sandra : je mag dan nog de beste bedoelingen hebben met je zaak en/of webwinkel en steeds correct de klanten behandelen en te woord staan, er is altijd wel een klant die om soms onverstaanbare redenen op een aantal fora klachten over je zaak verspreid. Zelf heb ik zo 1 klant gehad, die ten onrechte mijn zaak en die van een concurrent op een 4tal fora oplichters genoemd heeft. Volledig ten onrechte !!! Die man is jaren later nog steeds een vaste klant. Zelf heeft een andere klant ons 4 maand na de feiten op de hoogte gebracht van de Google-resultaten, waar als je onze bedrijfsnaam intikte, onze site als eerste verscheen, en de 4 volgende links waren de links naar de fora-berichten. Dan begon het moeilijkste; de 4 fora overtuigen om de berichten te verwijderen en/of aan te passen (bedrijfsnamen verwijderen). En tot slot ook Google overtuigen om deze resultaten aan te passen. En Google overtuigen is dus blijkbaar onmogelijk...
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BJ1669