Twinkle | Digital Commerce

Aces Direct en Central Point vrezen leveranciers niet

2017-11-08
170130
  • 1:08

Aces Direct en Central Point, bedrijven die hard- en software verkopen online, zijn niet bang voor de opkomende directe verkoop door leveranciers. Initiatieven in die richting zijn tot op heden weinig vruchtbaar gebleken, aldus de directeuren van de webwinkels.

Tom Coehorst van mkb-webshop ACES Direct en Sebastiaan Hooft van Central Point reageren in het blad Channelworld op de directe verkoop van apparatuur en software door onder meer Acer en Microsoft.

Aanschafgemak
Volgens Coehorst denken leveranciers ten onrechte dat ze tegemoet komen aan de wens van de klant naar meer aanschafgemak: 'Ze vergeten dat gemak meer is dan producten online kunnen aanschaffen. Het bestaat ook uit advies, service, snelle responstijden, 24-uurs levering, uitgebreide productinfo, track and trace van productzending, eenvoudig retourneren et cetera. Daarvan zie je bij de online-verkopende leveranciers nog weinig terug.'

Tijdrovend
Volgens Hooft is shoppen bij een leverancier doorgaans een tijdrovende zaak. Ook zijn leveranciers volgens hem aan de achterkant vaak niet ingericht op rechtstreekse levering aan eindklanten: 'Ze missen het sales- en marketingkanaal.'

Signaal
Coehorst wijst erop dat leveranciers die direct gaan verkopen een vreemd signaal aan de buitenwereld afgeven: 'Fabrikanten maken zodra ze online verkopen duidelijk dat het indirecte kanaal niet langer heilig voor ze is. De imagoschade die ze hiermee oplopen lijkt me groter dan het voordeel dat ze met online-verkopen kunnen behalen.'