Twinkle | Digital Commerce

Amazon en Wal-Mart reageren snel op iTunes-prijzen

2017-05-27
170129
  • [nieuws]
  • 0:56

Vrijwel direct na de tariefswijziging van Apple's muziekdienst iTunes, hebben Amazon en Wal-Mart de prijzen voor populaire downloads bijgesteld. Naar boven.

Dinsdag introduceerde Apple de eerder aangekondigde variabele prijzen voor nummers uit de iTunes Store. De tracks kosten niet langer standaard 99 dollarcent per stuk, maar gaan voortaan voor 0,69, 0,99 of 1,29 dollar over de digitale toonbank.

Amazon, Rhapsody en Wal-Mart
Op dezelfde dag nog verhoogde Amazon.com zijn maximumprijzen van 0,99 naar 1,29 dollar, blijkt uit een lijst met populaire downloads. Ook bij Rhapsody.com liggen de hoogste prijzen nu op dat niveau. Wal-Mart, dat in lijn zou willen blijven met zijn '5 cent goedkoper-strategie'-, verhoogde zijn toptarief tot 1,24 dollar.

Speculaties
De tariefswijzigingen zijn voer voor speculaties op weblogs. Matt Rosoff, kenner van de digitale muziekindustrie, blogt op Cnet.com over de rol van de grote platenmaatschappijen. Die zouden hebben aangedrongen op de hogere prijzen en iTunes hebben bewogen daarin de eerste stap te zetten.

Rechtenvrij
In ruil daarvoor kreeg Apple toestemming van EMI, Universal Music Group, Sony BMG en Warner Music Group, om nummers rechtenvrij aan te bieden; Binnenkort moet alle muziek in de iTunes Store zijn geschoond van digital rights management (drm).