Twinkle | Digital Commerce

Best Buy sluit online marktplaats in VS

2017-05-27
180101
  • 1:07

Best Buy trekt de stekker uit zijn Amerikaanse marktplaats voor externe verkopers. Het handelgedeelte met daarop honderd merchants leverde een aandeel van slechts 1 procent in de totale omzet van de retailketen.

De marktplaats gaat op slot omdat Best Buy zijn geld de komende tijd ergens anders wil inzetten. Voor de investering leverde het platform te weinig op. Daarnaast zorgde de verkoop door externe verkopers voor verwarring onder online consumenten, schrijft E-commercebytes. Zij konden hun online orders niet afhalen in een Best Buy-vestiging en ook retourneren kon niet in de winkel.

Retourafspraken
De retailketen geeft klanten van zijn merchants - de eerste waren vijf jaar geleden Buy.com, Mambate, SF Planet, ANT Online, BeachAudio.com en Wayfair - nu negentig dagen plus de wettelijke herroepingstermijn om gekochte items te retourneren. De verkopers zijn inmiddels al van het platform verwijderd. In Canada blijft de marktplaats (online sinds mei 2015) bestaan op Bestbuy.ca.

Tegen showrooming
Best Buy introduceerde zijn marktplaats vijf jaar geleden, nadat grote retailers als Amazon, Sears en Wal-Mart dat deden. De keten wilde zo onder andere voorkomen dat mensen zich oriënteerden in de fysieke winkels, om vervolgens elders online hun aankoop te doen (showrooming). Best Buy ving commissie voor elke verkoop van een marktplaatspartner.