Ik ga een winkel binnen. Ik wijs wat artikelen aan, maar het personeel zwijgt. Wel schuiven ze voortdurend allerlei teksten onder m’n neus: wat ’t kost en hoe goed ‘t wel niet is. Ook voorbij zien komen: ‘in winkelmandje’. Tekst, letters, ik word er gek van.
Overal blinkt en knippert ‘t. En als ik een interessant produkt zie komt men niet even wat vertellen, nee, ze houden gewoon weer een lap proza voor m’n ogen. Maar het meest irritante is toch wel dat ik, terwijl ik alleen maar wat rondkijk, te pas en te onpas tekstbordjes in m’n gezicht gesmeten krijg. Ze klappen plotseling op en benemen me het zicht. ‘Of ik de leveringsvoorwaarden al gelezen heb.’ Ja hoor, al tig keer.
Vreemd? Wel als dit een stenen winkel zou zijn. Maar bij een webshop bent u niet anders gewend. Het stoort u al niet eens meer dat de mouse overs, de pop ups, de tags en alt-teksten u om de oren vliegen. En dat intussen geen hond wat tegen u zegt.
Daar moest ik aan denken toen ik over de beursvloer van de Webwinkel Vakdagen liep. Ik vond namelijk ergens een papiertje met een aankondiging: stem af op Webwinkel Vakdagen Radio! De gebeurtenissen op de beurs konden dus bijna live bijgewoond worden, via internetradio. Ik dacht: oké … dan is de volgende stap vast Wehkamp-radio, Bol-radio enzovoort.
Wordt webradio de opvolger van de nieuwsbrief? Gaan we producten ‘verpakken’ in spannende hoorspelen? Why not? En terwijl ik dit zat te verzinnen werd ik me plotseling bewust van de oorverdovende stilte die in webwinkels heerst. Onze klanten hebben allemaal een luidpreker op hun PC, maar welke webwinkelier maakt er gebruik van? Niemand? Dat biedt dus mogelijkheden voor wie op wil vallen. Voorbeeldje: door de muis op een artikel te zetten wordt mij verteld hoe goed het is en wat het kost. Dat kan indringender en uitgebreider dan met tekst. Bovendien: in een vergrijzende samenleving worden de oogjes van onze klanten er niet beter op.
Dat vond ook Jente Kater, van de One-o-Niners. Want hij verzorgde die Vakdagen-uitzending. Wij zijn gefixeerd op beeld en tekst. Maar Jente, ex-deejay van o.a. Radio 538 en Veronica, is een echte geluidsman. En hij kan ons dingen vertellen waar onze oren van klapperen. The power of sound. Volgens Jente gaat webradio het helemaal maken. Het is indringend, het is goedkoop. En het past bij het niche- en long tail-denken van webshops. Als je een wijnshop hebt kun je dus radio maken voor elke subdoelgroep: de ‘Franse’ wijnliefhebber, de Italiaan, de Moezeladept en zelfs een speciale uitzending voor restaurantkoks is mogelijk.
Hoe zoiets klinkt? Beluister hier TrafficRadio. Goed voorbeeld van radio-in-opdracht, in dit geval met ingekochte content (file info). Ik vind het zelf nog steeds een beetje broadcasten, maar het idee is duidelijk: elke webwinkel kan z’n eigen fileradio organiseren, desnoods alleen voor het eigen dorp. Geluid. Waarom gebruiken we het zo weinig?
Hoi Martin, ja precies :-)
Er zijn enorm veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de reisbranche. Webradio met muziek uit zonnige landen (lees: reisbestemmingen). Draait er een track van, ik noem maar een naam, de Buena Vista Social Club, dan kan je beelden laten zien van Cuba. En natuurlijk de reisaanbiedingen die je daarbij hebt.
Binnenkort komen we met een product dat webradio voor dit soort doeleinden gemakkelijk realiseerbaar maakt, met veel interessante salesmogelijkheden.
Groeten!
Jente
Ja heerlijk. Zit ik lekker naar muziek te luisteren op m'n computer, tettert er straks één of irritante stem doorheen die mij wil vertellen waarom ik toch vooral het artikel moet kopen dat ik voor m'n neus heb.
Daar zit ik dus helemaal niet op te wachten! Daarom winkel ik liever op internet! Internet, een medium dat andere mogelijkheden biedt dan bakstenen winkels, dan kranten, dan radio. Gebruik de mogelijkheden die internet biedt, en grijp niet te veel terug naar de manier waarop het 'vroegah' ging. Als er een filmpje is waarin ik het product van alle kanten kan bekijken, met commentaar, dan is dat prima, maar dan wil ik graag wel zelf bepalen wanneer dat start en stopt.
Daarom gebruiken we het dus zo weinig: omdat de manier waarop je het nu voorstelt rete irritant is.
Als het maar geen auto-start geluidsfragment is. Ik geef toch de voorkeur aan productvideo's.
@Michel,
Ik geloof dat je mensen nooit iets moet opdringen maar de keuze moet geven. Audio/muziek op een site kan een extra service naar de consument zijn.
Dat denk ik ook, keuze. Webradio is iets nieuws, moet zich nog helemaal ontwikkelen. Dus de geslaagde toepassingen, daar kunnen we ons nu nog niets bij voorstellen. Wie heeft er niet de radio aanstaan tijdens het werk? Dat kan dus ook internetradio zijn, uit je PC, speciaal op jou en je collega' afgestemd. Bijvoorbeeld TwinkleRadio: een basis van BNN, aangevuld met branchenieuws, 5 minuten elk halfuur.
Ik luister vaak radio via het internet. BNR of meer gepersonaliseerd muziek via lastfm. (Charlie Parker radio bijv.).
Ik geloof dus zeker in dit concept, zolang aan de volgende factoren voldaan wordt: - de kosten per uitzending moeten laag blijven - de doelgroep en het bereik specifiek maar groot genoeg. - en zoals Michel H. aangeeft, het geluid niet vanzelf opstart.... brrr.... daar heeft iedereen een hekel aan in een kantoortuin ;-))
@Jente Maar het mooie is, dat gebeurt al steeds meer. Lange tijd is er misschien op andere ontwikkelingen gefocust, maar het gebruik van bewegend beeld en geluid wordt steeds meer gemeengoed. Ik ben het dan ook met Martin eens dat er meer gebruik van gemaakt mag worden, maar a.u.b. niet "door de muis op een artikel te zetten", dat is wel zo ouderwets gedacht.
Nog steeds mijn favoriete voorbeeld van een super relevante toepassing van video is overigens http://www.asos.com met hun catwalk filmpjes.
Maar goed, in een webshop zie ik voorlopig echt nog geen succesvolle toepassing van webradio. Simpelweg omdat mensen hun PC gebruiken om muziek te luisteren, en daarin niet gestoord willen worden door een winkelier die denkt iets leuks te hebben gevonden. Ik zit bv. echt niet te wachten op iemand die me Cuba voorschotelt omdat ik al dan niet toevallig. Zelfs al ben ik dol op Cuba, en zit ik op een reissite met bestemmingen als Cuba, dan NOG wil ik geen Buena Vista Social Club horen.
@Martin Webradio iets nieuws? Hallo, en welkom in de 21ste eeuw!
ik krijg visioenen van iemand die in kantoortijd op een internet sexwinkel met geluid aan het shoppen is.
Zou een goeie zijn ja Vincent, dat je net als een inkijkexemplaar bij boeken van Bol.com, een trailer van een "natuurfilm" in de webshop van Christine le Duc c.s. kunt beluisteren :-)
Michel H: Martin doelt niet op dat webradio in het algemeen nieuw is maar dat het in webwinkelomgevingen nog weinig gebruikt wordt. Een nuanceverschil.
Michel H en W: in usability handboeken wordt er ook voor gewaarschuwd dat je een gebruiker niet ongevraagd op geluid of een video moet trakteren als ie een pagina opent. Dat gebeurt mij nog weleens en dan schrik je je wezenloos. Je moet idd als gebruiker wel "in charge" blijven, ook of je wel of geen en wanneer dan video en geluid wilt. Het biedt zeker een wereld aan mogelijkheden maar het moet idd niet doorslaan naar dat het irritant wordt. Dat is de uitdaging.
Het valt me op dat de meeste reacties eigenlijk gaan over video met geluid, of over geluid met beeld, maar niet over 'pure radio'. Komt ook omdat ik zelf misschien niet de handigste voorbeelden gaf. Webwinkeliers zoeken voortdurend naar allerlei mogelijkheden om reclame te maken. Adwords, bannering, affiliation etc. is dan waar te snel aan gedacht wordt. Webradio kan dan een alternatief zijn. Elke webwinkelier kan z'n eigen 'zender' maken, maar het kan ook anders: een gemeenschappelijke 'portal zender' waarop webwinkeliers kunnen adverteren. Zo'n portal zender kan afgestemd zijn op een niche, bijvoorbeeld moeders met kinderen tot 3 jaar.
Welja, nog meer herrie en reclame opdringen aan je klanten.... Het is al erg genoeg dat je geen fysieke winkel meer hebt zonder geluidsdiarree die zo hard staat dat je je in een disco waant. Martin wil dat blijkbaar graag doorvoeren naar webwinkels.
Nu is er niets op tegen om audio of video aan te bieden op een site, dat kan buitengewoon effectief, handig en leuk zijn. Maar dan wel als aanklikbaar bestand graag en alleen als het gaat om nuttige informatie. Ik denk niet dat er iemand zit te wachten op ongevraagde video en audio (hoewel er nog steeds sites en banners zijn die zich daar niets van aantrekken), laat staan op reclamepraatjes van de webwinkeluitbater.
In webwinkels moet je als klant 'in control' zijn. Het is goed om zoveel mogelijk service en informatie te krijgen, maar er is een duidelijke grens waar het overgaat in opdringen en/of reclame.
Het grote nadeel van audio en video is overigens dat het een linear medium is. Je kunt niet snel 'skippen' en je snel oriënteren op de hoofdpunten zoals met tekst. Nee, je moet het hele bestand afluisteren of vroegtijdig afhaken. Dat is niet aantrekkelijk en dus is het in veel gevallen juist minder effectief dan tekst en afbeeldingen.
Trouwens, Martin, "wie heeft niet de radio aanstaan tijdens het werk"? Nou, ik niet. Ik zou er heel onrustig van worden en me niet kunnen concentreren.
@Jurjen, net zo als je op de gemiddelde webwinkelvloer geen opdringerige verkopers tegenkomt, zal je het traditionele hitgebeuk uit de Kalverstraat ook niet 1 op 1 moeten doorkopieren naar een webshop. Ik zou dan ook niemand aanraden de rustig surfende consument gelijk achter z'n bureau vandaan te blazen.
In Nederland luisteren jaarlijks meer mensen naar radio. Volgens de cijfers van de RAB luistert 92% luistert van de Nederlanders wekelijks naar de radio, gemiddeld 27 uur. Dat is 10% meer luisteraars dan vorig jaar. Redenen zijn oa de toename van het aantal internetradiostations.
Luisteraars geven aan graag naar internetradio te luisteren omdat er meer muziek wordt gedraaid en vanwege de bijzondere (niche)formats.
Daar kan je ook als webwinkel je voordeel mee doen. Je moet alleen wel met een format komen dat iets toevoegt en waar een doelgroep voor is. Wanneer je er reclameboodschappen in verwerkt (wat volledig geaccepteerd is op de radio) kan je er je voordeel mee halen.
Feit blijft wel dat het luisteren naar radio op een site zal altijd een keuze van de consument moeten zijn. Een radiostream moet nooit uit zichzelf moeten starten. Als klant blijf je altijd in control.
o ja, de cijfers kan je terugvinden op http://www.rab.fm/Feiten-en-Cijfers/RAB-Trendrapport/