Twinkle | Digital Commerce

His master's voice

2017-05-26
170130
  • 2:12

Ik ga een winkel binnen. Ik wijs wat artikelen aan, maar het personeel zwijgt. Wel schuiven ze voortdurend allerlei teksten onder m’n neus: wat ’t kost en hoe goed ‘t wel niet is. Ook voorbij zien komen: ‘in winkelmandje’. Tekst, letters, ik word er gek van.

Overal blinkt en knippert ‘t. En als ik een interessant produkt zie komt men niet even wat vertellen, nee, ze houden gewoon weer een lap proza voor m’n ogen. Maar het meest irritante is toch wel dat ik, terwijl ik alleen maar wat rondkijk, te pas en te onpas tekstbordjes in m’n gezicht gesmeten krijg. Ze klappen plotseling op en benemen me het zicht. ‘Of ik de leveringsvoorwaarden al gelezen heb.’ Ja hoor, al tig keer.

Vreemd? Wel als dit een stenen winkel zou zijn. Maar bij een webshop bent u niet anders gewend. Het stoort u al niet eens meer dat de mouse overs, de pop ups, de tags en alt-teksten u om de oren vliegen. En dat intussen geen hond wat tegen u zegt.

Daar moest ik aan denken toen ik over de beursvloer van de Webwinkel Vakdagen liep. Ik vond namelijk ergens een papiertje met een aankondiging: stem af op Webwinkel Vakdagen Radio! De gebeurtenissen op de beurs konden dus bijna live bijgewoond worden, via internetradio. Ik dacht: oké … dan is de volgende stap vast Wehkamp-radio, Bol-radio enzovoort.

Wordt webradio de opvolger van de nieuwsbrief? Gaan we producten ‘verpakken’ in spannende hoorspelen? Why not? En terwijl ik dit zat te verzinnen werd ik me plotseling bewust van de oorverdovende stilte die in webwinkels heerst. Onze klanten hebben allemaal een luidpreker op hun PC, maar welke webwinkelier maakt er gebruik van? Niemand? Dat biedt dus mogelijkheden voor wie op wil vallen. Voorbeeldje: door de muis op een artikel te zetten wordt mij verteld hoe goed het is en wat het kost. Dat kan indringender en uitgebreider dan met tekst. Bovendien: in een vergrijzende samenleving worden de oogjes van onze klanten er niet beter op.

Dat vond ook Jente Kater, van de One-o-Niners. Want hij verzorgde die Vakdagen-uitzending. Wij zijn gefixeerd op beeld en tekst. Maar Jente, ex-deejay van o.a. Radio 538 en Veronica, is een echte geluidsman. En hij kan ons dingen vertellen waar onze oren van klapperen. The power of sound. Volgens Jente gaat webradio het helemaal maken. Het is indringend, het is goedkoop. En het past bij het niche- en long tail-denken van webshops. Als je een wijnshop hebt kun je dus radio maken voor elke subdoelgroep: de ‘Franse’ wijnliefhebber, de Italiaan, de Moezeladept en zelfs een speciale uitzending voor restaurantkoks is mogelijk.

Hoe zoiets klinkt? Beluister hier TrafficRadio. Goed voorbeeld van radio-in-opdracht, in dit geval met ingekochte content (file info). Ik vind het zelf nog steeds een beetje broadcasten, maar het idee is duidelijk: elke webwinkel kan z’n eigen fileradio organiseren, desnoods alleen voor het eigen dorp. Geluid. Waarom gebruiken we het zo weinig?