Twinkle | Digital Commerce

A Christmas Carol

2017-05-26
170130
  • 2:28

Ik zag het pas weer op tv, voor de zoveelste keer. Toch blijft het een mooi verhaal. Voor wie 't vergeten is: een mkb-er drijft een handeltje. Deze man, Ebenezer Scrooge, is de vleesgeworden inhaligheid. Zelf spreekt hij liever van zakelijk inzicht. Een soort Votron avant la lettre. Hoe dan ook, bittere eenzaamheid is zijn deel. Maar dan komt de ommekeer, want het is ten slotte kerstmis. In een droom ziet hij hoe het anders kan en iedereen leefde nog lang en gelukkig.

Voorspelbaarheid
Te simpel? Precies, maar dat is ook de kracht. Het verhaal is volkomen voorspelbaar. Als kijker weet je al na een paar minuten: dit gaat hartstikke goed aflopen, echt wel. Miljoenen boeken zijn er van verkocht en nog meer miljoenen zagen er een filmversie van. Hoezo dan: te simpel?

Wat wij van Dickens kunnen leren is dat voorspelbaarheid loont. Flashy opgetuigde shops met allerlei toeters en bellen (zoals deze) worden, als puntje bij paaltje komt, door het publiek namelijk niet gewaardeerd. Ja, de eerste keer misschien. Maar daarna gaat het steeds meer irriteren. Voor de lol winkelen doen we wel in de stad. De gemiddelde internetkoper wil zo snel mogelijk naar het doel, zonder omwegen. Zonder verassingen. Zodra de klant bij binnenkomst het gevoel krijgt: 'ik ga hier verdwalen', nou, vergeet het dan maar. Zeker als die klant vrouw is. Ik heb dit een aantal keren getest: hoe 'platter' de shop, hoe meer de looproute voorspelbaar is, hoe meer conversie. Daarmee wil ik niet zeggen: hoe minder clicks, hoe meer conversie. Weinig klikken is goed, maar meer klikken met een voorspelbare route is beter.

Voorspelbaarheid is dus essentieel. Klanten zijn net kinderen. En van kinderen wist u al dat zij hetzelfde verhaaltje nog een keer willen horen, en nog keer. En het wordt steeds leuker, gek genoeg.

Verwachtingen
Wat Dickens' succes ons ook laat zien, is dat verwachtingen bevestigd moeten worden. Dit lijkt op voorspelbaarheid, maar is niet hetzelfde. Dickens laat zijn Carol eindigen zoals de kijker vooraf heeft gehoopt en mede daarom is het een million seller geworden. 'Fulfilment' is niet voor niets een vakterm in onze markt. De klant heeft verwachtingen over bijvoorbeeld kwaliteit, levertijd, verpakking en after sales service. Dat niet nakomen is een doodzonde. Les één: beloof altijd minder dan u waar kunt maken! 

Vertrouwen
Dickens' verhaal is van een verbluffende actualiteit. Niet alleen is Scrooge de personificatie van de financiële instelling anno 2008, het is een grote pleitnota voor change. Dickens inderdaad, had Obama's ghostwriter kunnen zijn.

Wat wij hiervan kunnen oppikken is dat inhaligheid en wantrouwen niet loont. Concreet: wie eerst het pakje stuurt, en pas daarna om geld vraagt, zal een hogere conversie hebben. 'Ja logisch', hoor ik u denken, 'Wel bestellen en niet betalen'. Toevallig denkt die consument van u precies het omgekeerde. Het centrale thema in A Christmas Carol is: wie goed doet, goed ontmoet. En dat geldt ook in webwinkelland. Door bijvoorbeeld een acceptgiro bij het pakje laat u zien dat u uw klant vertrouwt, en die zal dat belonen. Door sneller te kopen, door gewoon te betalen en ... door weer terug te komen.