Maandag wordt het nu al succesvolle nieuwe boek van Cor Molenaar officieel gepresenteerd: 'Het einde van winkels?'. In Budapest, op het jaarlijkse ANVR Congres, licht Cor de worsteling van veel (reis)winkels vandaag toe.
De grootste 30 travelsites doen zo'n 2,9 miljard euro omzet, bijna net zoveel als de 100 grootste online retailers (3,2 miljard euro), zo blijkt uit de recent gepubliceerde Twinkle 100.
Ken je klant, meer service - persoonlijk en faciliterend -, nieuwe concepten en samenwerkingsverbanden en integratie van winkel en internet: het antwoord van Cor Molenaar op de strijd om de klant. Internet is niet de vijand van winkels in de winkelstraat, maar uiteindelijk de redding, aldus Molenaar.
Drie winkelconcentraties
Nieuwe verbanden moeten er komen waarin winkels, e-tail, fabrikanten, vastgoed en overheid samenwerken om te komen tot nieuwe beleving voor consumenten. Dat zal leiden tot drie concentraties van winkelen: social shopping in de stad, social buying op internet en convenience in de buurt.
Google gaat daar volgens Molenaar een dominante rol in vervullen met zijn location based services als Maps, Shopping, Wallet en naar de toekomst toe met Google+ en Google Circular. 2015 wordt daarin een bepalend jaar, waarin al deze services in zijn volle omvang beschikbaar zullen zijn.
Markdominanitie
Eerder op het ANVR-congres waarschuwde keynote speaker Denis Lacroix, VP product development sales en e-commerce van Amadeus nog voor de Google marktdominantie: Lacroix hield het congrespubliek voor de 'shopping front ' van je webwinkel niet in handen van Google te laten vallen.
Misschien een goede vraag voor de boekpresentatie van aanstaande maandag is hoe de bijzonder hoogleraar van de Leerstoel eMarketing en Distance Selling van de Erasmus Universiteit de rol van Google beoordeelt, nu en in de toekomst.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het einde van winkels?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.