Wie ik ook aan de telefoon heb, iedereen vraagt hetzelfde: merk jij er iets van? En we stellen elkaar dan oprecht gerust: nee, nog niets van gemerkt. Crisis? Waar dan? De enige die wat teleurgesteld klonk, is mijn vaste deurwaarder. Ik stuur hem altijd op wanbetalende consumenten af, maar zelfs die zijn er nauwelijks.
De zogenaamde crisis schept intussen een hoop economische duidelijkheid. Bijvoorbeeld: hele boekwerken verschenen de laatste jaren over ‘betrouwbaarheid’. Of winkelen op afstand wel zo maar kan, betalen aan iemand die je helemaal niet kent. Welnu, dank zij onze banken is deze vraag eindelijk in perspectief geplaatst. Ja, het is veiliger is om iets bij een webwinkel te kopen dan bij een bank.
Toen Fortis bijna omviel dacht ik trouwens wel even: stel nu dat je als webwinkelier alle betalingen laat lopen via hun iDeal-system. En je maakt ook nog eens gebruik van de escow-service die ze aanbieden via PayDutch. Ben je dan als winkelier al je geld kwijt dat net ‘onderweg’ was?
Het gaat dus goed in webwinkelland! Diverse berichten wijzen zelfs op groei, juist in deze tijd. Ik kan het beamen. Als fulfilmentbedrijf kreeg ik nog nooit zoveel aanvragen (en voor m’n collega’s geldt uiteraard hetzelfde). Hoe kan dat? De verklaring is wat mij betreft simpel: economische onzekerheid dwingt iedereen om meer aandacht aan het aspect kosten te geven. Het dubbeltje moet nog een keer extra omgekeerd worden. Als je dus denkt aan ondernemen, aan ‘iets verkopen’, dan is een webwinkel een slimme optie. Domweg omdat de overhead zo ontzettend laag is. En: bijna alles is transactie-gerelateerd! Je winkel, hosting, je voorraad, je kassa, je advertentiekosten. Wat je ook nodig hebt om een winkel te runnen, als je het slim aanpakt betaal je het meeste pas nadat je omzet hebt gedraaid.
Dus: heeft de stenen winkel waar u werkt wel last van de crisis? Geen nood! Start zelf een webshop. Want bijna alles wat u nodig heeft kunt u inkopen op basis van die variabele omzetvoorwaarden. Eigenlijk begrijp ik niet waarom iemand überhaupt nog een stenen winkel zou starten, als dat via internet zo gemakkelijk kan. Geïnteresseerd? Kom dan zeker naar de Webwinkel Vakdagen, ik vertel u dan met welke partijen u snel en goedkoop uw eigen shop start.
Wij merken ook dat er meer aanvraag komt van klanten die via ons hun nieuwe producten willen verkopen. Ze hebben geen zorgen over het onderhouden van een eigen shop, maar profiteren toch van de voordelen van online verkoop.
De concurrentie op verschillende trefwoorden waarbij je voorheen monopoly had begint wel stevig toe te nemen. Ik merkte dit op toen ik voor een klant waarvoor ik al 6 jaar werk http://www.carnavalskleding.info online zetten, er zijn dit jaar ruim 12 nieuwe aanbieders bij gekomen. Resultaat is wel dat de zoekmachine marketing brach een indirecte boost krijgt.
Google: http://www.google.nl/search?q=carnavalskleding&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl-NL:official&client=firefox-a
Wij zijn eigenlijk pas begin 2008 goed en wel gestart met onze horloge webshop en zien gelukkig het hele jaar door nog steeds een mooie omzetstijging. Van de crisis merken ook wij dus helemaal niets. De crisis zorgt er misschien juist wel voor dat starters zoals wij meer doordacht dan ooit te werk gaan. Geen ondoordachte snelle sprongen willen maken, maar gewoon stap voor stap groeien naar een mooi bedrijf en langzaam uitbreiden. Ik ben het dan ook volledig met Martin eens dat als je het goed aanpakt, je weinig (extra) kosten hoeft te maken om toch leuk te kunnen bestaan.
Prima om nog eens te benadrukken dat het inderdaad niet overal verkeerd gaat. Bij veel van onze klanten zien we de omzet flink stijgen.
En ook bij ons zelf gaat het aardig. Als aanbieder van webshops zijn wij in 2008 is ons klantenaantal verdriedubbeld (van 101 naar 298 shops op dit moment voor de nieuwsgierigen). En dat zonder noemenswaardige marketing inspanningen. Blijkbaar zijn veel ondernemers het met je eens!
Prima om nog eens te benadrukken dat het inderdaad niet overal verkeerd gaat. Bij veel van onze klanten zien we de omzet flink stijgen.
En ook bij ons zelf gaat het aardig. Als aanbieder van webshops zijn wij in 2008 is ons klantenaantal verdriedubbeld (van 101 naar 298 shops op dit moment voor de nieuwsgierigen). En dat zonder noemenswaardige marketing inspanningen. Blijkbaar zijn veel ondernemers het met je eens!
Wanneer komt er een keer een artikel over de vele mensen die een webwinkel starten, maar van een koude kermis thuis komen! Ik denk zelf dat 90% van de webwinkels geen bal verkoopt.
Ik heb zo'n vermoeden dat de Webwinkel Vakdagen (28 en 29 januari, Utrecht) een groot succes zullen worden. Het aantal mensen dat op het punt staat 'iets' met webwinkelen te gaan doen zal al onze verwachtingen overtreffen.
Het zal ongetwijfeld een succes worden. Ik denk alleen dat heel veel mensen echt geen idee hebben waar ze aan beginnen. Kijk maar eens naar alle winkeltjes die nu adverteren bij google ads en denken snel rijk te worden met hun winkel. Zoek over een jaar nog maar eens naar diezelfde winkels.
Beste Wanda, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Maar dat geeft helemaal niets! Het mooie van internet is nu juist (in tegenstelling tot 'steen') dat je voor weinig geld, met weinig risico, iets kunt gaan proberen. En loopt het niet, dan ga je snel een ander product zoeken, of een andere webbouwer, of .. etc. Als je een echte onderneemster bent, blijf je net zo lang ploeteren tot het schip binnenvaart. Mislukkingen zijn er dus niet, hoogstens zijn er mislukte pogingen. Maar altijd een ervaring rijker toch? Ik zou het zelfs willen adviseren: probeer eerst eens ervaring op te doen met zoiets onschuldigs als babymutsjes (waar niets mis mee is, ik zou willen dat ik aan elke moeder 1 mutsje verkocht), leer hoe 'het' werkt, leer wat Google is, wat fulfilment is etc. en stap dan over op het echte werk. Arm zul je intussen heus niet geworden zijn! (Maar doe dan niet het omgekeerde: roepen dat je het grootste warenhuis van de wereld zult zijn, en dan eindigen met babymutsjes).
Was m'n naam er vergeten bij te zetten Wanda.
Ja, als je een echte ondernemer bent ja, dat zijn de meesten dus niet. Als je al op forums leest "ik heb mijn webwinkel aangemeld bij google, waarom sta ik nu nog niet bovenaan bij de zoekresultaten?". Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen die een webwinkel hebben gestart, uiteindelijk daadwerkelijk hun brood daarmee hebben kunnen verdienen. Dat zou pas interessant zijn om te weten. Maar ja, dan zou twinkelmagazine ook niet goed meer verkopen en de webwinkel vakdagen een stuk minder druk zijn. ;)
Wanda, ik begrijp je punt niet zo goed. Stel dat 90% geen brood kan verdienen, en daar zou over geschreven worden, wat dan nog? Waarom is dat interessant? Ik zou juist veel liever iets willen leren van die 10% die het wel lukt. En bovendien: nergens staat geschreven dat iemand die een webwinkel heeft, ervan MOET leven. Er kunnen ook andere redenen zijn om een winkeltje te hebben. Heb je enig idee hoeveel stenen gallerietjes en andere winkeltjes 'aan huis' er zijn die geen hoofd(!)inkomen opleveren? Ik vermoed toch ook enige tienduizenden. So what?
Wanda ik ben het helemaal met andere Martin eens. Onze webwinkel bestaat nu 5 jaar. En nee wij kunnen er nog niet van leven, maar als we kijken wat we bereikt hebben ben ik trots. Het draait allemaal om steeds te vernieuwen, verbeteren en uit te breiden tot iets moois. Ja het is HEEL hard werken, maar wanneer dat van je zelf is, is dat helemaal niet erg. Wij groeien nog steeds ondanks de crisis, ook al gaat het niet zo snel als wij eigenlijk zouden willen, maar zie er ook om mij heen ermee stoppen. Daarnaast krijgen wij een heleboel leuke positieve reacties van klanten, wat je kracht geeft om door te blijven gaan.
Met programma Mijn Webwinkel 5 van Easy Computing waarvan er jaarlijks zo'n 5000 stuks over de toonbank gaan, merken we dat heel veel webwinkeliers een relatief kleine webwinkel opstarten met allerhande produkten. Sommigen die de kneepjes van het vak begrepen hebben, spelen handig in op de mogelijkheden die het internet hen biedt en openen meer dan één shop tot soms wel 10 shops met hetzelfde programma. Alles hangt natuurlijk af van hoe je het aanpakt en de tijd die je er instopt... Ook ik ben het volledig eens met Martin.
En by-the-way, de webwinkelvakdagen waren voor de derde keer op rij een groot succes !!!
Ik heb uw lezing gemist op de webwinkel vakdagen...kan ik hem ergens lezen?