Twinkle | Digital Commerce

'Vertrouwen consument in e-commerce daalt'

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:13

Het vertrouwen van consumenten in online winkelen is afgenomen, blijkt uit internationaal onderzoek onder shoppers. Een toename van zorgen over privacy op internet staat de gang naar webwinkels in de weg, zeggen de betreffende onderzoeksinstituten.

Van de 24.000 consumenten die wereldwijd deelnamen aan het onderzoek, geeft dertien procent aan minder online te shoppen dan voorheen, meldt Ecommerce News. De helft van consumenten die helemaal niet kopen in webwinkels, zegt dit niet te doen wegens gebrek aan vertrouwen.

Europa minste daling
Voor het onderzoek zijn geen Nederlanders benaderd, wel diverse Europese landen. Daaruit blijkt dat het vertrouwen in e-commerce in Europa, hoewel afgenomen, het minst hard daalt.


Bedreiging
De respondenten die zich meer zorgen zijn gaan maken over online winkelen, wijzen cybercriminelen aan als grootste bron daarvan. Daarop volgen internetbedrijven, andere internetgebruikers en overheden.

Makkelijker kopen
Ondanks de bezorgdheid om privacy blijkt uit het rapport dat 42 procent van de ondervraagden het makkelijker vinden online te kopen ten opzichte van enkele jaren geleden. De helft van de ondervraagden ziet geen verschil; slechts negen procent vindt webwinkelen moeilijker geworden.

Eigen land
82 procent van de ondervraagden zegt dat zij tijdens het online winkelen rekening houden met de herkomst van een product of dienst; die bepaalt wat zij kopen. Van hen zegt 55 procent dat zij het liefst producten kopen die in het eigen land gemaakt zijn.