Het vertrouwen van consumenten in online winkelen is afgenomen, blijkt uit internationaal onderzoek onder shoppers. Een toename van zorgen over privacy op internet staat de gang naar webwinkels in de weg, zeggen de betreffende onderzoeksinstituten.
Van de 24.000 consumenten die wereldwijd deelnamen aan het onderzoek, geeft dertien procent aan minder online te shoppen dan voorheen, meldt Ecommerce News. De helft van consumenten die helemaal niet kopen in webwinkels, zegt dit niet te doen wegens gebrek aan vertrouwen.
Europa minste daling
Voor het onderzoek zijn geen Nederlanders benaderd, wel diverse Europese landen. Daaruit blijkt dat het vertrouwen in e-commerce in Europa, hoewel afgenomen, het minst hard daalt.
Bedreiging
De respondenten die zich meer zorgen zijn gaan maken over online winkelen, wijzen cybercriminelen aan als grootste bron daarvan. Daarop volgen internetbedrijven, andere internetgebruikers en overheden.
Makkelijker kopen
Ondanks de bezorgdheid om privacy blijkt uit het rapport dat 42 procent van de ondervraagden het makkelijker vinden online te kopen ten opzichte van enkele jaren geleden. De helft van de ondervraagden ziet geen verschil; slechts negen procent vindt webwinkelen moeilijker geworden.
Eigen land
82 procent van de ondervraagden zegt dat zij tijdens het online winkelen rekening houden met de herkomst van een product of dienst; die bepaalt wat zij kopen. Van hen zegt 55 procent dat zij het liefst producten kopen die in het eigen land gemaakt zijn.
Mensen beginnen er achter te komen dat allerlei sites hun gegevens verkopen en denken daarom dat online winkelen ineens onveiliger is geworden.
Het besef dat ze ook online bestolen kunnen worden is nog relatief nieuw en nog onbekend, dus vindt men het waarschijnlijk enger dan nodig.
Volgens mij zal bij de meeste mensen het gemak gewoon blijven winnen van eventuele angst voor boven genoemde zaken.
Mensen lezen nog steeds de gebruikersvoorwaarden online niet om toch lid te worden of een app te installeren.
Ik vrees dat de relevantie van dit bericht nihil is. Een gedegen onderzoek onder Nederlandse consumenten zou Twinkle beter sieren dan dit generieke raport met geen respondenten in Nederland. Of nog duidelijker in de titel vermelden dat buiten Nederland dit de trend is in Europa.