Twinkle | Digital Commerce

Mobiel internet: top of flop?

2017-05-26
170130
  • 3:11

'Slechts' 16 procent van de mobiele telefoongebruikers maakt gebruik van mobiel internet. Mobiel internet is dus niet populair, concludeert Trendblad Second Sight, opdrachtgever van dit onderzoek. Maar is deze conclusie terecht?

Nederland telt maar liefst 20 miljoen mobiele telefoonaansluitingen. Hiervan maakt 16% gebruik van het mobiele internet, wat neerkomt op 3,2 miljoen mobiele internetgebruikers! Hoezo een flop? De leeftijdscategorie 18-35 jaar maakt het meest gebruik van mobiel internet. 28 procent hiervan geeft aan op regelmatige basis gebruik te maken van internet op de mobiele telefoon. Een zeer interessante doelgroep om via het mobiele internet te benaderen dus. Deze mobiele surfers maken bijvoorbeeld gebruik van het mobiele internet om producten en prijzen te zoeken wanneer zij in een winkel staan. Als webwinkel moet je zorgen dat je daar staat, liefst met een mobiele website. Op deze manier komt de product en prijsinformatie goed naar voren, en wordt bijvoorbeeld duidelijk dat uw organisatie online veel lagere prijzen of een uitgebreider productaanbod aanbiedt!

Ik kan me voorstellen dat u nu denkt: allemaal leuk die mobiele websites maar wat houdt het precies in en wat kan het me opleveren. Daarom volgt hier een mooie praktijkcase van de mobiele campagne van adidas. Zij hebben een mobiele actiewebsite gericht op het EK voetbal ontwikkeld om hun brand awareness te verhogen.

Case mobile Search: Adidas EK campagne

Achtergrond
Adidas is een van de grootste sportmerken van de wereld. Dus wat is een betere aangelegenheid om je als bedrijf te profileren dan op een van de grootste sportevenementen ter wereld; het EK voetbal. Tijdens het EK 2008 wilde adidas meer awareness creëren door ook via mobiel internet hun doelgroep te benaderen. Hiervoor heeft Marvellous mobile een mobiele website gebouwd. Op deze pagina was het onder andere mogelijk om nieuws rond om het EK te lezen en kon men een voetbal game downloaden die tegen elkaar gespeeld kon worden middels Bluetooth.


Klantvraag
Search Engine Mediabureau Checkit is door Marvellous Mobile gevraagd om bezoek te leveren naar de mobiele website van adidas. Hiervoor is een Mobile Search campagne opgezet met Google AdWords in de periode rond het EK.

Werkwijze
Aangezien het zoekvolume op mobiele telefoons nog erg in de lift zit, is er gekozen voor een erg brede benadering. In totaal is er geadverteerd op ruim 2.900 zoektermen. De zoektermen van de campagne waren onder andere rondom de volgende thema's opgebouwd: nieuws, telefoonmerken en het Nederlands elftal. Om het volume verder te verhogen is ook gebruik gemaakt van het mobiele content netwerk van Google.

Resultaat


In bovenstaande figuur is te zien dat er duidelijke pieken zijn in de prestatie van de campagne net voor de wedstrijden van het Nederlands elftal. Vervolgens is te zien dat na de uitschakeling van het Nederlands elftal de interesse voor het WK afneemt. Dit bleek uit een daling van het aantal kliks (CTR) en uit een lager zoekvolume. Op de dag van de halve finales en de finale was er nog een piek in de prestatie te zien. Hieruit blijkt dat een actiematige mobile search campagne een sterk middel is om de doelgroep te benaderen en dat mobiel internet tegenwoordig een serieus informatie kanaal is geworden.

Door middel van mobile search werd op een efficiënte wijze ongeveer 20 procent van het totale verkeer naar de mobiele pagina gestuurd. In verhouding met de overige ingezette middelen was de inzet van Mobile Search erg efficiënt.

Adidas heeft hiermee bewezen, door nu al gebruik te maken van de mogelijkheden op het gebied van mobile search, dat er optimaal van first-mover-voordelen kan worden geprofiteerd. De kosten van mobile search marketing zijn nu laag en er kan lering worden getrokken voordat het medium echt volwassen wordt. Om afsluitend terug te komen op de vraag, mobiel internet als mediakanaal top of flop? Het medium is sterk in ontwikkeling en heeft de potentie op top. Het heeft zich al op kleinere schaal bewezen, dus een flop is het in ieder geval al niet meer te noemen!

Wat zijn uw gedachten bij het inzetten van mobiel internet, top of flop? Zou het voor uw websites en webshops ook kunnen werken?