Twinkle | Digital Commerce

Aegon Bank egaliseert affiliatenetwerken

2017-05-26
170130
  • 1:19

Aegon Bank heeft een affiliateprogamma opgetuigd met drie netwerken die elkaar beconcurreren: TradeDoubler, Daisycon en M4N. Ze hanteren dezelfde tarieven en overige voorwaarden.

Het lijkt tegen de ongeschreven economische wetten in te druisen om tegelijkertijd met drie concurrerende dienstverleners om de tafel te gaan zitten en tot één gezamenlijk akkoord te komen. Aegon Bank deed het.

Cost per action
Het bedrijf maakte al enige jaren naar tevredenheid gebruik van de diensten van TradeDoubler. Daarbij wordt gewerkt op basis van cost per action (cpa). Behalve in de uiteindelijke verkoop van een product kan die actie ook zitten in de aanvraag van een adviesgesprek door de klant. Om meer munt te kunnen slaan uit affiliatemarketing, raadde adviesbureau Onetomarket Aegon Bank aan ook andere partijen in te schakelen.

Concurrentie op uitvoering
Kern van de overeenkomst is dat alle drie de netwerken onder precies dezelfde voorwaarden opereren en dezelfde vergoedingen uitkeren aan hun affiliates. 'Daardoor moeten de netwerken elkaar puur beconcurreren op de uitvoering', aldus online marketeer Piet van den Boer van Aegon Bank. 'Dan gaat de vraag spelen hoe gemakkelijk ze het maken voor hun affiliates. Die zijn namelijk niet gebonden aan de netwerken en kunnen zo overstappen.'

Topaffiliates
Als bijkomend voordeel noemt Van den Boer de mogelijkheid om de effectiviteit van affiliates uit verschillende netwerken met elkaar te vergelijken. En vervolgens met hen in contact te kunnen treden: 'Samen met Onetomarket willen we kijken hoe we onze topaffiliates nog beter voor ons kunnen laten werken, bijvoorbeeld door ze cursussen over zoekmachinemarketing aan te bieden. Al wil ik benadrukken dat we niet van plan zijn de topaffiliates weg te halen bij de netwerken.'