Twinkle | Digital Commerce

Online adverteren groeit weer harder

2017-05-26
170130
  • 1:06

Het herstel van de groei in online display advertising zet door. Na een achterblijvende groei van 8,1 procent in het eerste kwartaal en een groei van 15,7 procent in het tweede kwartaal, namen de advertentiebestedingen in het derde kwartaal met 18,1 procent toe.

Dat hebben IAB Nederland en Nielsen Media Research becijferd op basis van de gegevens van exploitanten als De Telegraaf, Wegener, PCM en MSN.

ICT-en telecomsector in de min
Vooral advertenties in de categoriën retail, personeel en zakelijke dienstverlening noteerden een flinke plus. Daarentegen daalden de advertenties in de ICT- en telecomsector met 17 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2007.

Kredietcrisis
Hoewel volgens IAB Nederland-voorman Marco Derksen nog niet duidelijk is welk effect de kredietcrisis zal hebben op de cijfers in het vierde kwartaal, gaat hij er zelf vanuit dat die gering zal zijn. Derksen begroot de algehele omzetgroei in online display advertenties over 2008 op 15 procent. In Groot-Brittannië ligt dat percentage aanzienlijk lager, omdat display ads daar veel terrein verliezen aan search. Zoekadvertenties worden door IAB Nederland overigens niet in kaart gebracht.

Nieuw systeem
Derksen spreekt op Marketingfacts.nl de verwachting uit dat IAB Nederland en Nielsen Media Research het nieuwe registratiesysteem waaraan ze samen werken, al in het eerste kwartaal van 2009 kunnen inzetten.