Twinkle | Digital Commerce

'Laagste groei webverkopen sinds 2001'

2017-05-26
171130
  • [nieuws]
  • 1:04

comScore_e-commerceDe Amerikaanse uitgaven aan e-commerce stegen sinds 2001 nog nooit zo langazam als in de afgelopen oktobermaand. De groei kwam niet boven de 1 procent uit.

Dat heeft onderzoeksbureau comScore becijferd. Nog nooit noteerde het onderzoeksbureau zo'n laag groeicijfer, omdat het de online bestedingen pas sinds 2001 in kaart brengt. Daarbij vergelijkt het bedrijf de uitgaven van een bepaalde maand met dezelfde maand een jaar eerder.

Lagere inkomens
Huishoudens met een gezamenlijk jaarinkomen van minder dan vijftigduizend dollar besteden dit jaar zelfs minder online dan in het afgelopen jaar. Over de maanden augustus, september en oktober daalden de uitgaven met 3 procent. Huishoudens met een inkomen van vijftig- tot honderdduizend dollar gaven in dezelfde periode 1 procent meer uit online. De gezinnen met meer dan een ton aan inkomen noteerden een opvallend sterke groei: zij gaven gemiddeld 14 procent meer uit op het internet.

Zesde maand op rij
Afgelopen oktober was de zesde maand op rij waarin het groeicijfer van de uitgaven aan e-commerce afnam, blijkt uit de cijfers van comScore. Hoewel breed wordt aangenomen - gehoord ook de beraadslagingen tijdens de Global E-commerce Summit - dat de kredietcrisis prijsbewuste kopers van 'gewone' winkels naar webwinkels zou jagen, mist de crisis zijn uitwerking ook op de online handel niet.