Voor het eerst in dit decennium komt de groei van de Amerikaanse webwinkelbestedingen niet in de dubbele cijfers terecht. EMarketer voorspelt dat de groei over 2008 blijft steken op 7,2 procent.
Dat is heel veel minder dan de groei van 19,8 procent die vorig jaar werd geboekt. EMarketer maakt bij zijn analyses gebruik van onderzoeken van verschillende bronnen en baseert zich bij deze voorspelling onder andere op cijfers van het Amerikaanse ministerie van Handel. Dat raamde de groei van e-commerce in het derde kwartaal van dit jaar op 4,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Volwassenheid en tegenwind
EMarketer, dat reizen buiten beschouwing laat in zijn analyses over online retail sales, benoemt twee hoofdfactoren voor de afnemende groei. Ten eerste is dat het gegeven dat e-commerce langzaam een stadium van volwassenheid bereikt. Daarnaast wordt de groei geremd door de economische tegenwind van dit moment.
Krimp in november
Vorige week maakte Twinkle melding van cijfers van comScore over de afgelopen oktobermaand, toen de laagste groei sinds het begin van de metingen werd genoteerd. Uit recent gepubliceerde cijfers over de eerste 23 dagen van november blijkt dat voor het eerst sprake is van afname van de online bestedingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er werd 8,19 miljard dollar besteed, 4 procent minder dan de 8,51 miljard in de eerste 23 dagen van november 2007.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Groei e-commerce VS haalt dubbele cijfers niet'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.