Twinkle | Digital Commerce

Tienduizend winkels weg - de schuldvraag

2017-05-26
173130
  • 1:17

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) luidde onlangs de noodklok voor de detailhandel in Nederland. Mogelijk verdwijnen tienduizend winkels. Door regelgeving van de overheid, de kredietcrises en ga zo maar door. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing & Distance Selling aan de RSM/Erasmus Universiteit, moeten de winkels de oorzaak van de problemen niet bij externe factoren gezocht worden, maar bij zichzelf.

Volgens Molenaar speelt de detailhandel onvoldoende in op de internettende consument. Klopt. Maar webwinkels en winkels vormen samen de detailhandel en hebben elkaar dus ook hard nodig!
 
Het opiniestuk van Molenaar in het Financieele Dagblad van vrijdag 19 september jl. gaat in op het (nieuwe) koopgedrag van consumenten, waar winkels op internet in alle facetten een alternatief bieden voor het gewone winkelstraat winkelen. Van gemak, kennis, communicatie tot service toe. Voeg daar alle ellende van parkeerproblemen en parkeerkosten toe en je zou bijna gaan geloven dat het nog maar even zal duren of we winkelen alleen nog maar op internet.
 
Zo hard zal het niet lopen natuurlijk. Maar Molenaar raakt wel een teer punt, als hij indirect verwijst naar het weinige op zich zelf reflecterende vermogen van veel traditionele retailers. Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat Herman van der Geest, voorman van het Platform Detailhandel, detaillisten opriep vooral geen webwinkel te starten, daarmee een tegenstelling suggererend tussen de belangen van winkels en webwinkels. Op het niveau van de het Platform Detailhandel, de RND en Thuiswinkel.org is die tegenstelling er namelijk helemaal niet en hebben nieuwe en oude (web)winkels elkaar hard nodig!