Voor mensen met leuke ideeën is het leven wel eens frustrerend. Vol enthousiasme presenteer je je verhaal en het management reageert met: ‘Hoe gaan we hier geld mee verdienen?’
Geld? Dat is iets waar je eigenlijk nog helemaal niet over na wilt denken. Je bent zo vol over het idee, dat je het liefst vandaag nog van start wilt. En het management zou je gewoon je gang moeten laten gaan: laat maar zien dat jouw site bezoekers kan trekken.
Er is een leuk boek geschreven over Hyves. Hierin beschrijft Eva Kol hoe het allemaal begon. En: hoe oprichter Raymond Spanjar zich pas in een later stadium afvroeg hoe hij geld zou kunnen verdienen met dit sociale netwerk. Het is een fenomeen dat je ook bij Google, Startpagina en Marktplaats zag; eerst werd de ideale site gebouwd. Pas later, toen het lekker liep, werd een commercieel model geïntroduceerd. Wat dat betreft verbaast het me elke keer weer, als ik een nieuwe site zie die al gelijk reclame heeft. Hiermee jaag je de enthousiaste ambassadeurs weg die je hard nodig hebt om ooit wél commercieel interessant te worden. Daarom moet je als je start met een website nooit, maar dan ook nooit, reclame op je site plaatsen
Denk als een drugsdealer. Die geeft eerst zijn drugs weg en pas als je verslaafd bent, vraagt hij geld voor zijn product. Marktplaats was jarenlang totaal gratis. Pas toen ze echt onmisbaar waren geworden, gingen ze geld vragen. En we betalen nu graag, want we kunnen niet meer zonder. Dit kun je ook toepassen in een webwinkel. Maak een proefmonster van je product en meldt dit aan bij één van de vele pagina’s met gratis producten.
Kijk maar eens op Allesvoorniks.nl en Gratisvoorvrouwen.nl of - nog handiger - Gratis.startpagina.nl. De bezoekers kunnen straks niet meer zonder u.
Interessante denkwijze en dank voor de tips. Helaas zijn inkomsten voor kleine ondernemers onmisbaar in het beginstadium. Anders zullen de echt creatieve ideeën, zoals u schrijft nooit uitgewerkt worden. Daarom heb ik voor http://www.manOman.nl voor een tussenoplossing gekozen. Zeer lage introductietarieven, een klein aanbod van dedicated adverteerders die meestal alleen voor Home betalen en naar wens gratis op achterliggende pagina's terugkomen, en lage fees voor affiliates. Je wilt groeien, maar hebt ook mensen nodig en goed werkende systemen. Helemaal gratis is 'waarde-loos'.
"Wat dat betreft verbaast het me elke keer weer, als ik een nieuwe site zie die al gelijk reclame heeft. Hiermee jaag je de enthousiaste ambassadeurs weg die je hard nodig hebt om ooit wél commercieel interessant te worden. Daarom moet je als je start met een website nooit, maar dan ook nooit, reclame op je site plaatsen."
Wat een onzin. Ik zou niet weten waarom je geen reclame op een nieuwe site zou mogen plaatsen. Niet iedereen kan het zich veroorloven om eerst een hele tijd geld te blijven steken in een website, om een tijdje daarna eens na te aan denken over hoe dat geld terugverdiend moet gaan worden. Bovendien introduceer je dan reclame terwijl het er eerst nooit was. Bezoekers kunnen zich dan afvragen: gaat het niet goed? Waarom is er nu ineens reclame nodig? Ook iets om over na te denken.
Bovendien, en nog veel belangrijker, er hoeft niets mis te zijn met reclame. Je noemt reclame hier alsof het iets negatiefs is, maar niet-overheersende en vooral relevante reclame hoeft helemaal niet als negatief te worden gezien.
Leuk dat je Marktplaats als voorbeeld noemt, maar hoevelen van ons zullen ooit een Marktplaats bedenken en beginnen? In deze tijd iets echt unieks, onmisbaars bedenken lukt slechts een enkeling. Wat zou er gebeuren als iedereen drugsdealer was denk je?