Uitgeverij Lemniscaat beschuldigt Bol.com van chantage. De webwinkelier plaatste 590 van de 680 titels van de uitgeverij op 'niet leverbaar' omdat het onvoldoende korting kreeg op de inkoopprijs.
Daniel Ropers, algemeen directeur van Bol.com, verbaast zich over de beschuldigingen. 'Het is voor Bol onvoordelig om bepaalde titels van Lemniscaat te verkopen. De kosten hiervan wegen niet op tegen de baten. Hun bestsellers en belangrijke nieuwe titels verkopen wij gewoon. Dat is geen boycot.'
Toch hebben beide partijen weldegelijk een zakelijk conflict. De webwinkel wil extra korting van uitgeverijen omdat het een grote partij op de boekenmarkt is. Een op de tien boeken vindt via Bol.com zijn weg naar de lezer. Ropers: 'We willen ook de korting die daarbij hoort.'
Zwichten voor chantage
Lemniscaat bestrijdt die visie bij monde van uitgever Jean Christophe Boele van Hensbroek. 'Andere partijen doen in ruil voor extra korting iets voor ons, Bol niet. Ze zijn naar eigen zeggen niet marktscheppend, maar marktvolgend. Je moet dus niet verwachten dat Bol een nieuwe titel in de markt zet. Dit betekent dat Bol profiteert van de promotie die de uitgever maakt.'
De oorlogstaal van Lemniscaat is des te opvallender omdat Bol.com de grootste afnemer van de uitgeverij is. Boele van Hensbroek: 'Maar zwichten voor chantage is ook niet aantrekkelijk: gaat het vandaag nog om zo'n 5 procent extra marge, morgen staan ze wellicht weer op de stoep.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Lemniscaat: 'Bol.com chanteert'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.