Twinkle | Digital Commerce

‘Goedemoggel’ zal nooit werken!

2017-05-26
170130
  • 1:26

Met grote verbazing kijk ik elke keer weer naar de ‘Goedemoggel’-reclame van KPN. Een visboer bestelt hierin ‘vijf kilo inktvip’ met zijn mobiel. De bestelling wordt bij de leverancier uitgeprint en met dit printje in de hand wordt gezocht naar een collega die de bestelling kan verwerken.
Wat wil KPN met deze commercial communiceren? Het beloofde mobiele internet? Dan kunnen we alle webwinkels afschaffen; we gaan bestellingen gewoon weer e-mailen. Hoe zou een bedrijf als Wehkamp trouwens reageren als ik ze de volgende mail zou sturen: ‘Graag van de nieuwe collectie de lichtblauwe herenpolo in maat 52’? Als iedereen op de KPN-manier bij Wehkamp zou mogen bestellen, moeten ze tweehonderd man extra aantrekken. Dit extra personeel moet dan de hele dag onduidelijkheden uitzoeken en oplossen. En hoe wil KPN de betalingen gaan doen per e-mail? Er is in acht jaar nauwelijks voortgang geboekt.

In het jaar 2000 kocht ik vol enthousiasme mijn eerste WAP-telefoon. Dat wappen bleek een mislukking. Toen heb ik me op i-mode gestort: alle webwinkels van mijnWinkel.nl konden via deze mobiele webdienst hun bestellingen plaatsen. Alleen deed niemand het en KPN trok de stekker uit i-mode. Nu is de oplossing blijkbaar ‘e-mailen via de mobiel’. Hou toch op met die onzin. Het meest erger ik me aan directeuren die terugkomen van een congres waar ze door een goeroe zijn gebrainwasht en dan hard roepen dat het bedrijf aan mobiel internet moet gaan doen. Als hét voorbeeld tonen ze vervolgens Buienradar op hun mobiel, maar zelf hebben ze nog nooit iets via de mobiele telefoon besteld. Ik wel. Vanuit de auto heb ik de nieuwste cd van Madonna besteld. Dat ging razendsnel. Hoe? Ik belde mijn vrouw en die heeft mijn vraag achter haar laptop ingevoerd bij Bol.com. De volgende dag had ik mijn cd. Ideaal, goedkoop en super gemakkelijk. Ik wil nooit meer iets anders!