Met grote verbazing kijk ik elke keer weer naar de ‘Goedemoggel’-reclame van KPN. Een visboer bestelt hierin ‘vijf kilo inktvip’ met zijn mobiel. De bestelling wordt bij de leverancier uitgeprint en met dit printje in de hand wordt gezocht naar een collega die de bestelling kan verwerken.
Wat wil KPN met deze commercial communiceren? Het beloofde mobiele internet? Dan kunnen we alle webwinkels afschaffen; we gaan bestellingen gewoon weer e-mailen. Hoe zou een bedrijf als Wehkamp trouwens reageren als ik ze de volgende mail zou sturen: ‘Graag van de nieuwe collectie de lichtblauwe herenpolo in maat 52’? Als iedereen op de KPN-manier bij Wehkamp zou mogen bestellen, moeten ze tweehonderd man extra aantrekken. Dit extra personeel moet dan de hele dag onduidelijkheden uitzoeken en oplossen. En hoe wil KPN de betalingen gaan doen per e-mail? Er is in acht jaar nauwelijks voortgang geboekt.
In het jaar 2000 kocht ik vol enthousiasme mijn eerste WAP-telefoon. Dat wappen bleek een mislukking. Toen heb ik me op i-mode gestort: alle webwinkels van mijnWinkel.nl konden via deze mobiele webdienst hun bestellingen plaatsen. Alleen deed niemand het en KPN trok de stekker uit i-mode. Nu is de oplossing blijkbaar ‘e-mailen via de mobiel’. Hou toch op met die onzin. Het meest erger ik me aan directeuren die terugkomen van een congres waar ze door een goeroe zijn gebrainwasht en dan hard roepen dat het bedrijf aan mobiel internet moet gaan doen. Als hét voorbeeld tonen ze vervolgens Buienradar op hun mobiel, maar zelf hebben ze nog nooit iets via de mobiele telefoon besteld. Ik wel. Vanuit de auto heb ik de nieuwste cd van Madonna besteld. Dat ging razendsnel. Hoe? Ik belde mijn vrouw en die heeft mijn vraag achter haar laptop ingevoerd bij Bol.com. De volgende dag had ik mijn cd. Ideaal, goedkoop en super gemakkelijk. Ik wil nooit meer iets anders!
hmm gefrustreerd? :)
Je bestelling mailen als consument is i.d.d. uit de tijd en onhandig, maar B to B noch heel normaal. Maar als je nou die cd via een mobile pagina van bol kon bestellen, was dat dan niet noch makkelijker?Maar ja welke webwinkels hebben deze mogelijkheid. KPN laat met buienradar zien wat er mogelijk is en als de webwinkeliers hier nou op inspringen en meeliften zie ik alleen maar informatieve mobile sites op het net verschijnen. Misschien is het nu de zet aan de grote webwinkeliers om van mobile internet een succes te maken. Zonder aanbod kun je ook geen vraag creëren.
Het geheim van succesvolle 'mobiele webwinkels' is waarschijnlijk dat je niet de huidige webwinkel kopieert en kleiner maakt.
Je moet ze eenvoudiger maken, de navigatie zal anders verlopen etc. etc.
Een voorbeeld? In plaats van het bestellen van een CD van Madonna bij Bol.com, ga je naar de Nokia Music Store. Handig... je hoeft geen dag te wachten op je muziek, je hebt altijd je muziek bij je, ook online opnieuw op te halen, makkelijker bij de verhuizing . . .en mijn lieve vrouw kan gewoon doorgaan waar ze mee bezig was ;-))
We staan nog aan het begin van de ontwikkeling van mobile commerce, dus veel goede voorbeelden zijn er nog niet. Wij allen hebben nog veel te leren!
Durk Jan heeft gelijk, naar mijn idee. Ik denk ook niet dat 't 'm nou vooral om dit voorbeeld gaat, maar meer algemeen: techneuten die iets verzinnen. Omdat 't technisch kan. Alleen daarom. En vervolgens hordes 'specialisten' die elke uitvinding de hemel inprijzen. Nou, van al die uitvindingen die zogenaamd het helemaal gaan worden is 99% binnen een jaar weer z.g. 'opgevolgd' door een nog mooiere uitvinding. TV via je mobiel? Over een jaar hoor je er niets meer van. Je mobiel tegen de winkelruit houden en een aanbieding krijgen? Zou dat het ook niet helemaal gaan maken? (groot nieuws van een half jaar geleden).
Ik ben blij dat die techneuten internet hebben uitgevonden ;-)).
Verder zie je dat zaken doen via het 'gewone internet' vele mislukkingen kent. Dat is niet erg. Van fouten kun je leren. Kost een hoop centen, maar zonder fouten kom je er niet.
Denk er aan dat consumenten voor de komst van de pin automaat tijdens een onderzoek aangaven dat er plek was voor een zo'n automaat in heel Engeland op heathrow. Handig voor toeristen. Ik ga zelf wel gewoon naar de bank als ik geld nodig heb, was de algemene tendens.
Techneuten met een idee van wat de onderliggende latentee behoefte van de consument is, dat is de toekomst!