Twinkle | Digital Commerce

Lost sales

2017-05-26
170130
  • 1:18

Nieuwtjes over stenen winkels brief ik graag door, dat weet u intussen wel. Vooral als er wat te grinniken valt, vanuit het standpunt van een webwinkelier. Zoals bij het volgende bericht over kledingzaken.

Kledingzaken lopen door lost sales 51% omzet mis

Uit het onderzoek `Het geld ligt op de winkelvloer`, uitgevoerd door Boer & Croon, blijkt dat de modebranche door lost sales 51% omzet misloopt. Van een lost sale is sprake als een klant de winkel betreedt met een bepaald doel, maar zonder aankopen de winkel verlaat.

De belangrijkste oorzaken van een lost sale zijn dat een product niet in het assortiment is opgenomen, dat de gewenste maat niet beschikbaar is, dat het artikel niet snel genoeg wordt gevonden, of dat de klant niet of slecht wordt geholpen.

Marianne Ruys, partner bij Boer & Croon, stelt dat de lost sales via drie maatregelen zijn terug te dringen. Ten eerste via een duidelijke positionering, ten tweede door optimalisatie van de voorraad, en ten derde door proactieve service door het personeel. Kleinere ondernemers kunnen zich volgens Ruys wellicht meer onderscheiden door meer persoonlijke aandacht voor de klant te bieden.

Froukje van der Veer, verbonden aan inkooporganisatie Intres, wijst op het belang van `open to buy budget`. Daarmee kunnen nabestellingen worden gedaan, zodat de winkel kan verrassen met nieuwe kleding.

Tot zover het bericht over iets dat 'wij' gewoon conversie en voorraadbeheer noemen, dagelijkse kost dus. Lost sales? Dat geldt dan vast niet voor Boer & Croon. Want zoals een oude saleswet zegt: "Als de keizer per se nieuwe kleren wil, nou, dan krijgt-ie toch nieuwe kleren?