Twinkle | Digital Commerce

Groei Nederlandse online advertentiemarkt zwakt af

2017-05-26
170130
  • 1:11

Nederlandse bedrijven hebben in het eerste kwartaal meer aan internetreclame uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch is de groei van mediabestedingen aan het afnemen.

Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar kwamen de netto mediabestedingen uit op netto 34,5 miljoen euro. Dat is een stijging van 8,1 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2007, zo heeft het IAB Nederland bekendgemaakt. In het vierde kwartaal was de groei nog 13,6 procent. De groei van de online display bestedingen is afgenomen, concludeert IAB Nederland-voorzitter Marco Derksen.

Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam het afgelopen kwartaal tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 89 procent. Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters, aldus Derksen.

In Nederland streeft het IAB er dit jaar naar te komen tot een nieuwe registratiemethode die de bestedingen verdeelt naar kanaal, uitingsvorm en afrekenmodel. 'Het cijfer 8,1% is niet zo opzienbarend, van groter belang is dat wij onszelf op dit moment de vraag stellen of deze registratie nog voldoende representatief is voor de markt, voldoende detail bevat en voldoende draagvlak heeft bij exploitanten', verklaart Derksen.

Vorige week presenteerde het IAB in de Verenigde Staten ook cijfers over de online advertentiemarkt. In de Verenigde Staten werd vorig jaar voor 21,2 miljard dollar (13,7 miljard euro) aan advertenties op internet besteed. Dat is een stijging van 26 procent ten opzichte van een jaar geleden.