In september willen we de Twinkle Webwinkel Top 100 brengen. We gaan uitzoeken wat de omzet is van de Nederlandse webwinkels en ze op die manier ranken. Onze Amerikaanse collega's van Internet Retailer doen dat al jaren, maar dan is het een Top 500. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet kwijt willen.
Ik ben erg benieuwd of u een serieuze top 10 kunt opsommen. Als u dat kunt, dan maakt u kans op gratis toegang tot de tweedaagse Global Ecommerce Summit op 28 en 29 oktober in Amsterdam, inclusief hotelovernachting, ter waarde van 1.500 euro. Leuk toch?
Wat moet u doen? Kom naar de Twinkle-stand op de Thuiswinkel Vakbeurs in Utrecht. Gooi daar uw top 10 in de speciale brievenbus en vergeet vooral niet uw naam en e-mailadres te vermelden. De winnaar maken we bekend tijdens de Thuiswinkel Update (en via onze site) waar ook de Top 100 wordt gelanceerd.
En als u er dan toch bent, maak 'ns een praatje met de redactie of prik een geeltje met een artikelidee op het speciale prikbord.
Ik zie u in Jaarbeurs in Utrecht. Hal 4, stand 4F004, 22, 23 en 24 april.
(Entree is gratis, alleen even registreren)
Marieke, is het niet zo dat je aan Thuiswinkel.org een bijdrage betaalt op basis van omzet? Dan moet er gemakkelijk een top-dinges te maken zijn.
Goed idee! En ja, Thuiswinkel.org weet de gegevens wel, maar mag ze niet openbaar maken.
Ja, dat is zo. Maar die gegevens zijn vertrouwelijk.
x-post met Michiel ;-)
Het hoeft helemaal niet tot op de komma nauwkeurig. Je kunt een lijst maken op basis van â��klassenâ��, dus bijvoorbeeld â��Van 5.000 tot 25.000, Van 25.001 tot 50.000â�� etc. Ik zou overigens ook niet blij zijn, als gemiddelde shop, met dergelijke publicaties. Want naar het schijnt is de heer Fiscus zeer geïnteresseerd, zie http://www.telegraaf.nl/i-mail/article33575521.ece. Overigens vertelde mijn neefje, ooit kroonprins bij Quote en auteur van de bestseller â��De Broncodeâ�� (zie http://www.debroncode.nl/nl/home.aspx) dat Quote zoâ��n lijst als volgt zou maken: publiceer domweg dat webshop X wel 3 ton omzet maakt. Dat is natuurlijk niet waar, het is veel en veel meer. Of veel en veel minder. Boze eigenaar, in zâ��n eer aangetast, belt op om het recht te zetten en vertelt precies hoe het wel zit. Dus de eerste keer gaat het mis, maar de volgende jaren heb je een vrij nauwkeurige lijst.
Martin,
ik begrijp niet zo goed waarom webwinkels dat niet bekend willen maken. Het gaat alleen om omzet, niet om winst. Het is toch juist mooie reclame voor die bedrijven om op zo'n lijst te staan?
Michiel, ikzelf zou het net als jij ook niet weten, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. We moeten ook niet vergeten dat deze branche nog steeds 'nieuw' is, met een hoop webwinkels die spontaan zijn begonnen en kijken of het loopt. De hele branche bestaat dus voor 5 % uit een smalle 'top' met redelijk grote bedrijven met mooie omzet, maar daaronder zit een zeer groot deel (95%) dat misschien vindt dat de omzet (nog) niet aan de grote klok gehangen moet worden. Enfin, misschien omvat een top-100 net die 5% die wel in de publiciteit wil?
Mevrouw, Mijne heren, Gaat 't alleen om B2C webshops of mogen B2B webshops ook meedoen. Bij een groot aantal van onze B2B webshops worden vele miljoenen Euro's per maand omgezet.
We kijken alleen naar webshops die aan consmenten leveren. Sommigen doen beide (b2 en b2b), maar dan moet de nadruk op b2c liggen.
komt ie: bol.com wehkamp.nl neckermann.nl ibood.com coolblue.nl centralpoint.nl gsmweb.nl adslwinkel.nl otto.n boeketweb.nl
Mooi lijstje (iBood had ik zelf nooit aangedacht, want doen die denk je?), maar de eerste twee kun je sowieso omdraaien. Wehkamp zet online meer om (iets van 250 miljoen) dan Bol.com (171 miljoen). Verder mis ik in het lijstje reizen en financiële diensten. Bij de top die wij samenstellen gaat om goederen/diensten waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel. Independer en booking.com vallen bijvoorbeeld af, want dat zijn vergelijkingssites die doorverwijzen en daar een commissie over ontvangen. Cheaptickets.nl doet wel mee, want die verkoopt zelf de reizen/vluchten en ontvangt commissie per verkochte reis/ticket. Zij rekenen dus zelf af.
"Reizen" heeft het grootste marktaandeel in webwinkelen. Dus zullen reisbureau's in de top staan. Maar doet een EasyJet, nl extensie, ook mee? Of een KLM? dat tik aan qua omzet. Maar er zijn meer shops waar je vast 123 niet aan denkt. Zo durf ik te beweren dat gokken top 1 staat. En wat te denken van die 'schofterige' (woorden van de SP) ticket shops? Zometeen start de EK, moet je eens bedenken wat een omzet er doorheen vliegt. En dan hebben we nog de bedrijven zoals Xs4all, waar je online je domeinen, email en webruimte huurt. Tikt ook aardig aan. En dan de verzekeringsmaatschappijen. Kortom, ik denk dat de top 10 minder voor de hand liggend is als we denken.
Hoi Marieke, leuk initiatief. De Nederlandse E-commerce Retail is niet erg transparant in tegenstelling tot Amerika waar inderdaad al jaren een top 500 is. De laatste tijd is er wel wat roering waardoor er wat meer cijfers naar buiten worden gebracht maar het kan nog beter. Ik pleit er alleen wel voor om een duidelijke afbakening te maken.
Naar mijn idee is een webwinkel een retailer die zijn omzet via het kanaal internet laat lopen. Daarom zou ik reizen, verzekeringen, tickets, marktplaatsen, hosting partijen etc. buiten de lijst proberen te houden.
Nou, daar ben ik helemaal niet mee eens! Patrick schetst een beeld van deze markt die zou moeten bestaan uit groentenboeren-om-de-hoek die een shopje begonnen zijn. Webwinklelen is juist 'anders' omdat internet uitdaagt tot winkelsoorten die fysiek nooit zouden kunnen bestaan. En webwinkelen verdrijft fysieke retailers naar het net. Dus muziekwinkels tellen volgens Patrick wel mee als ze 'ouderwets' CD-tjes te koop aanbieden, maar niet als ze dat echt op z'n internets doen, als je kunt downloaden?
Beste Martin, de webwinkel markt is inderdaad veel meer dan alleen e-commerce retail. Het is (denk ik) alleen heel moeilijk om de totale markt van webwinkelen in beeld te krijgen. Welke omzet reken je wel, welke niet. KLM online tickets? Marktplaats? Welke omzet gedeelte van Wehkamp is via de webwinkel? Ingdirect.nl is ook een webwinkel? Overigens wil ik nogmaals wel vermelden dat ik het een mooi initiatief vind van Twinkle
Hoi Patrick, We maken het onszelf inderdaad niet makkelijk. 75% van de omzet van Wehkamp gaat via het online-kanaal. Makkie ;-). KLM telt ook mee, net als INGdirect. Maar vergelijkingssites weer niet, om eerder genoemde reden (die verwijzen door en daar een commissie over ontvangen). Marktplaats telt om die reden weer niet mee. 'Bij de top die wij samenstellen gaat om goederen/diensten waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel'.
Hoi Marieke, dan denk ik dat weinig Internet Retailers in de lijst zullen staan, op Wehkamp, Bol, GSMweb, Christine le Duc, Coolblue, etc. na. Misschien een 2e lijst met alleen Internet Retailers? Maar wellicht hebben jullie al werk genoeg ;-)
"Waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel". Sluit dat alle dropshipment bedrijven uit? Patrick, wat denk jij? Want bij een dropshipment betaal je jist weer wel bij dioe shop, maar de koop vindt eigenlijk ergens anders plaats. Een dropshipper is egenlijk een administratiekantoor, geen winkel.
@martin. Nee, dropshipment partijen kun je zeker niet uitsluiten. Ik denk dat er weinig van de omzet van Amazon, Pixmania, Albumprinter, Bol.com overblijft als je dat zou uitsluiten ;-)
Dan zou de definitie dus eigenlijk andersom moeten zijn, dus: "Waarvan de betaling (niet per se de koop) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel". Dat zou ook beter kloppen met Marieke's eerder opmerking over Independer,booking.com en marktplaatsen. Eigenlijk zou je moeten kijken wie de partij is die de garantie afgeeft, ofzo.
@martin Misschien wel ja, alleen dan geen diensten. Diensten zijn geen Retail.