Twinkle | Digital Commerce

De meest winstgevende linkpartners

2017-05-26
  • 2:12
Google-vsIk ben dagelijks bezig om websites goed in Google te laten presteren. Maar ik ben het eens met Michel Willems: een webshop mag niet te afhankelijk zijn van Google. Gekregen of gekochte links vormen een van de oplossingen. Behandel de links als Adwords-campagnes, en je hebt er een serieuze bron van bezoek bij.
 
Links kopen is toch zoekmachinespam?
Omdat Google websites waar veel naar gelinkt wordt als belangrijk ziet, zijn er in het verleden veel pogingen gedaan om links te bemachtigen. Er werden en worden gastenboeken, fora en blogs misbruikt, link farms aangelegd, links in footers verborgen en links gekocht. Allemaal zaken die Google niet op prijs stelt. In een ideale wereld is een link spontaan en gratis aanlegd, en is er een relevantie tussen de verwijzende en ontvangende website. Op basis daarvan kan Google schitterend vaststellen wat nou echt goede sites zijn, en die hoog in de zoekresultaten zetten. Kunstmatig aangelegde links verstoren dat beeld. Waar mogelijk treedt Google dan ook op zodat dergelijke links geen of een beperkte waarde hebben. In 2007 heeft Google het kopen van links verboden. Google is echter geen wetgever, dus links kopen mag best. Als je het niet belangrijk vindt hoe je website in Google presteert is er niks aan de hand. Als je het wel belangrijk vindt mag je links kopen die aan de regels van Google voldoen: de link mag geen bijdrage leveren aan de linkpopulariteit van Google.
 
Links kopen blijft interessant
Toch blijft het interessant om links te kopen. Een gratis link is niet altijd te regelen. Een link op een website waar een groot deel van je doelgroep komt kan nog steeds de moeite waard zijn, ook als het geld kost. Een link op een dochterpagina van Startpagina kan tientallen of zelfs honderden bezoekers per dag opleveren. Een ander voordeel aan het kopen van links is dat je eisen mag stellen: een andere linktekst of een andere url zouden snel voor je geregeld moeten worden.
 
Zoek de winstgevende links
Behandel de links als Adwords-campagnes. Je hebt ze niet om hoger te scoren in de natuurlijke zoekresultaten van Google, maar om relevant bezoek binnen te halen. Meet vooral hoeveel bezoek de link aanlevert. Stel dat een link die 25 euro per maand kost gemiddeld 100 bezoeken oplevert. Dat is in Adwords-terminologie een CPC (Cost Per Click) van 25 cent. Afhankelijk van je branche is dat veel of weinig, maar je hebt in elk geval iets concreets om te beslissen of de link het geld waard is. Nog beter is om te meten hoe vaak bezoekers via de betreffende link iets kopen, of voor welk bedrag. Je kunt dan ook een CPO (Cost Per Order) uitrekenen. Op die manier kun je een netwerk opbouwen van websites die je, onafhankelijk van Google, waardevol bezoek kunnen leveren. Denk daarbij niet alleen aan 'standaard' links, maar bijvoorbeeld ook aan links in relevante nieuwsbrieven van andere partijen binnen de branche, en aan populaire vergelijkingssites. Ook daar kunnen prima bezoekers in de 'koop-modus' vandaan komen.