Twinkle | Digital Commerce

Hoe zoeken uw potentiële klanten?

2017-05-26
  • 4:04

Resultaten van de 'Nationale Search Engine Monitor'

Het belang van zoekmachines voor webwinkels is één van de belangrijkste redenen om meer onderzoek te doen naar het gebruik van zoekmachines en het gedrag van de consument. In februari 2008 heeft onderzoeksbureau RMI, in samenwerking met Checkit, een nieuwe editie van de 'Nationale Search Engine Monitor' uitgevoerd. Dit artikel zet uiteen wat op dit moment de belangrijkste cijfers zijn in zoekmachineland.


Tekst: Paul Aelen en Evert Webers

Kijken we terug in de geschiedenis, dan zien we dat Ilse in 2000 een marktaandeel had van meer dan 50 procent. Deze Nederlandse zoekmachine werd gevolgd door een andere van eigen bodem: Vindex, met een marktaandeel van 14 procent. Altavista was de eerstvolgende internationale zoekmachine met een marktaandeel van 11 procent (Bron: Checkit/Nedstat). Sinds 2001 heeft er een verschuiving plaatsgevonden en zien we de opkomst van grote internationale zoekdiensten als Google.

Onbetwiste nummer 1
Werd Google in 2002 nog door slechts 32 procent van de Nederlandse internetgebruikers bestempeld als de meest gebruikte zoekmachine, in 2003 was dit al 52 procent. Daarna zette deze sterke groei zich door. In 2004 steeg Google naar 68 procent, in 2005 naar 84 procent, in 2006 naar 91 procent en in 2007 zelfs naar 94 procent. Hiermee is Google als zoekmachine de onbetwiste nummer 1 en grote favoriet bij het merendeel van de internetgebruikers die zoekt via zoekmachines. De redenen om gebruik te maken van een zoekmachine liggen wellicht voor de hand, maar kunnen toch heel interessant voor u zijn. Deze top 5 resultaten van waarom internetgebruikers kiezen voor een bepaalde zoekmachine, kunnen leerzaam zijn voor uw eigen website en de eventueel bijbehorende zoekfunctie.


Reden voor gebruik
Snelheid 54 %
Duidelijkheid 53 %
Overzichtelijkheid 52 %
Beste resultaten 49 %
Gemakkelijk 43 %

Hoe zit het dan met de andere zoekmachines naast Google? In ons onderzoek hebben we aandacht besteed aan drie aspecten: de geholpen naamsbekendheid, welke zoekmachine wordt weleens gebruikt en welke is favoriet. Hieronder deze resultaten:

Geholpen bekendheid 2008 Stijging/daling t.o.v. sept. 2007
Google 99 % (+1)
Ilse 83 % (-3)
Live Search 63 % (+15)
Yahoo! 71 % (=0)
Vinden 49 % (+14)

Weleens gebruikt
Google 95 % (=0)
Ilse 9 % (=0)
Live Search 7 % (-1)
Yahoo! 4 % (=0)
Vinden 7 % (+5)

Meest gebruikt
Google 93 % (-2)
Ilse 1 % (-1)
Live Search 0 % (-1)
Yahoo! 0 % (=0)
Vinden 2 % (+2)

Hoe start een zoektocht?
Het is natuurlijk goed om te weten welke zoekmachines men gebruikt, maar het is nog veel interessanter om te weten hoeveel mensen nu gebruik maken van een zoekmachine. Uit de Nationale Search Engine Monitor komt naar voren dat maar liefst 62 procent zijn zoektocht begint via een zoekmachine. Slechts 27 procent typt direct en website-adres in zijn browser in.

Heeft Google het monopolie op zoeken?
Het antwoord op deze vraag is nee! We kunnen concluderen dat de zoektocht voor zes op de tien mensen (58 procent) bij Google start. Echter 42 procent van de gebruikers start zijn zoektocht op een andere manier. Dit kan zijn door een URL in te voeren, met een startpagina of met een vergelijkingssite te starten. Om dit resultaat verder te onderbouwen zien we dat één op de drie internetgebruikers (37 procent) hun internetbrowser opstart met hun favoriete zoekmachine. Het merendeel van de internetgebruikers heeft dus een andere homepage ingesteld dan hun zoekmachine.

Hoe succesvol is een zoekopdracht?
De helft van de gebruikers van Google (52 procent) kan bijna altijd datgene vinden waarvoor men naar de zoekmachine surft. Bij Ilse is deze succesrate nog altijd aanzienlijk lager dan bij Google. Na een mislukte zoekopdracht blijven Google gebruikers hun zoekmachine trouw: slechts 6 procent van de gebruikers surft naar een andere zoekmachine.

Hoe zoekt de internetter?
Drie op de vijf internetters (56 procent) tikken bij een zoekmachine meer dan één woord in als zoekopdracht. Ruim een derde (34 procent) tikt één woord in en 7 procent gebruikt meerdere woorden in combinatie met operators (and, or, etc.). Als stelregel kunt u de '2-1-3 regel' aanhouden. Internetgebruikers zoeken het meest op twee woorden, gevolgd door de zoekopdrachten die slechts één woord bevatten. Drie woorden of meer worden het minst gebruikt om op te zoeken.

Hoe dit onderzoek praktisch te gebruiken?
Dat zoekmachines belangrijk zijn voor webwinkels staat onomstotelijk vast. Het merendeel van de zoekers maakt gebruik van Google tijdens zijn of haar zoektocht. We zien echter uit het onderzoek naar voren komen dat dit niet de enige plek is waarvandaan mensen zoeken. Het is dus goed om, naast een goede aanwezigheid in Google, ook te zorgen dat u op de voor uw branche of segment belangrijke zoekplaatsen gevonden wordt.

 

Paul Aelen is medeoprichter van Checkit
Evert Webers is managing director bij RM Interactive




Over het onderzoek
In februari 2008 heeft onderzoeksbureau RMI, in samenwerking met Checkit, een nieuwe editie van de 'Nationale Search Engine Monitor' uitgevoerd. Dit onderzoek bekijkt twee maal per jaar onder meer de bekendheid, het gebruik en de waardering van zoekmachines. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.475 internetgebruikers in Nederland door middel van een webvragenlijst. De resultaten zijn representatief voor internetgebruikers in Nederland.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008