Twinkle | Digital Commerce

Uw webwinkel is veilig? Show dat dan ook!

2017-05-26
  • 1:37

Dat het veilig is om bij een webwinkel te kopen, dat hebben recente onderzoeken wel uitgewezen. En webwinkelen doen consumenten niet voor niets steeds massaler. De laatste Thuiswinkel Markt Monitor - 2007-1 - liet een omzetstijging van 25 procent zien, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. En binnenkort worden de nieuwe cijfers uit dit onderzoek bekend. Ik ben benieuwd welke omzetstijging ons dit keer staat te wachten. Op basis van de vorige uitkomsten verwacht ik een groei van minstens 20 procent, waarmee de volgende thuiswinkelomzetgrens van maar liefst 3 miljard zal worden benaderd.

Een mooi vooruitzicht dus. Maar het kan blijkbaar nóg beter, baseer ik op het deze week gepubliceerde onderzoek van TNS NIPO onder 850 Nederlandse consumenten naar hun winkel- en betaalgedrag op internet. Volgens het onderzoek waarderen Nederlandse consumenten het gemak (71 procent), de prijs (55 procent) en snelheid (41 procent) van online winkelen. Als het om betaalmiddelen gaat, vindt 86 procent van de respondenten veiligheid het belangrijkste criterium bij de keuze voor een online-betaalmiddel. Het blijkt echter ook dat één op de drie Nederlandse consumenten de veiligheid van webwinkels nog altijd niet goed kan beoordelen. Anders gezegd: 33 procent van de respondenten geeft aan dat ze niet goed kunnen beoordelen of uw webwinkel daadwerkelijk veilig is.

33 procent, dat is een behoorlijk percentage en ik vrees dat daartussen een behoorlijk aantal afhakers/niet-kopers zitten... Van belang is daarom naar mijn mening dat u uw veilige webwinkel óók als zodanig moet profileren: laat zien dat het bij u veilig winkelen is! Wellicht dat we dan bij de eerstvolgende meting van de Thuiswinkel Markt Monitor over de eerste zes maanden van 2008 de omzetgrens van 3 miljard ruimschoots zullen overtreffen.

PS Laten zien dat uw webwinkel veilig is, is overigens niet zo heel makkelijk. In het onderzoek van TNS NIPO gevraagd naar de veiligheidsindicatoren waar consumenten op letten om de veiligheid te beoordelen, blijkt dat de helft niet kijkt naar belangrijke indicatoren zoals een padlock (slotje) icoon, een https://-adres of de algemene voorwaarden van een winkelier. Uw veiligheid zult u dus op een bijzondere manier moeten showen.