Neutrale vergelijkingssites voor energieprijzen hebben te lijden van gekleurde concurrenten. Vaak weet de consument niet dat zo’n vergelijker gelieerd is aan een energieboer. De Consumentenautoriteit gaat misleidende prijsvergelijkers daarom streng in de gaten houden.
Dat staat in een rapport dat de NMa zojuist heeft gepubliceerd. In het rapport bestempelt de waakhond Allesoverbesparen.nl en Besparen-kan.nl als wervingskanalen voor (verschillende) energiemaatschappijen:
Optreden
Consumenten zouden in de toekomst in één oogopslag moeten kunnen zien of ze met een onafhankelijke vergelijkingssite of met een wervingskanaal te maken hebben. De NMa schrijft in het rapport dat niet zijzelf, maar de Consumentenautoriteit de afhankelijke websites gaat monitoren. Uit het rapport: ‘Naar aanleiding van dit onderzoek zal de Consumentenautoriteit websites die zich onterecht voordoen als onafhankelijke prijsvergelijkers scherp in de gaten houden en zo nodig handhavend optreden om misleiding te voorkomen.’
'Gerust gebruiken'
De Energiekamer van de NMa stelt uit het onderzoek tevreden vast dat de 'energieconsument gerust via een prijsvergelijker kan overstappen’, ook de kop boven het persbericht van vanochtend.
Afwijkende tarieven
Met de geboden vergelijkingsopties zit het dus wel goed. Dat neemt niet weg dat de contracten die consumenten uiteindelijk toegestuurd krijgen anders zijn dan verwacht. In meer dan driekwart van de gevallen worden in het contract afwijkende tarieven genoemd voor de dienstverlening, merkten mysteryshoppers van TNS Nipo (namens de NMa). In een kwart van de gevallen komen de prijzen zelf 'in het geheel niet overeen'.
Schatting
De NMa pleit ervoor dat vergelijkers voortaan duidelijk maken dat het bij de genoemde kosten enkel gaat om een schatting. De verantwoordelijkheid voor duidelijke contracten en actiecontracten ligt volgens de autoriteit overigens in eerste aanleg bij de energiemaatschappijen, niet bij de prijsvergelijkers: 'Er ligt een schone taak voor de energieleveranciers om dit te verbeteren', aldus Jaap De Keijzer van de NMa in het persbericht.
U kunt het hele rapport van de NMa, getiteld 'Energieprijsvergelijkers 2011', downloaden via onderstaande link (pdf):
Zullen we de spelfout in de eerste regel even aanpassen jongens?
Lijden vs. Leiden.
@Lesley: is aangepast tijdens het herlezen van het artikel na plaatsing. Dank voor je melding.
En indepeder.nl dan?
@Dirk: Independer vergelijkt zelf geen energieleveranciers en verwijst naar Gaslicht.com. Overigens heeft usability bureau WUA! onlangs een onderzoek gedaan naar de gebruiksvriendelijkheid van 'energievergelijkingssites'. Opmerkelijk is dat Nuon, geen vergelijker natuurlijk, als beste uit de bus kwam.
De Vastelastenbond verspreidt via het ANP een persbericht waarin de praktijken van Electrabel aan de kaak worden gesteld. Het bedrijf zou op Vergelijkenergie.nl onder alle omstandigheden als beste naar boven komen.
Uit het persbericht van het inkoopcollectief annex belangenclub: 'De Vastelastenbond ontdekte dat bij Vergelijkenergie.nl Electrabel altijd als beste leverancier uit de bus komt. Wat blijkt na onderzoek: deze objectief ogende vergelijkingssite is een initiatief van Electrabel zelf. Deze energieleverancier geeft daarmee bewust misleidende informatie. En dat is volgens de toezichthouder ten strengste verboden.'