Twinkle | Digital Commerce

Mobiel internet: te vroeg of net op tijd?

2017-05-26
  • 3:14

Ik weet het nog goed. Communiceren met computers op afstand voor particulieren was gloednieuw. Harm, een goede studievriend, en inmiddels al lange tijd mijn compagnon, zat achter zijn oude computer. Enthousiast staarde hij naar een zwart scherm vol met letters. Toen kraaide hij het uit...ik heb zojuist een document naar Nokkie gestuurd, zodat ik het daar kan printen. Weet je wel wat voor potentie dit heeft?

Grinnikend met een fles goedkoop studentenbier stonden Jeroen en ik achter hem. Ach, waarom loop je niet gewoon even met een floppy naar Nokkie toe? Hij woont hier hemelsbreed 50 meter vandaan!

Terwijl wij als lolbroekende studenten ons lieten verblinden door de ogenschijnlijke omslachtigheid van de weinig gebruiksvriendelijke applicatie, stonden we aan het begin van een ontwikkeling die ons leven sterk beïnvloed heeft. Gelukkig zag ik nog redelijk vroeg in, dat ook ik iets aan het internet had.

Ik moest een aantal jaar geleden tijdens de eerste I-mode campagnes van KPN ook aan dit voorval denken Iemand zei toen tegen me: ach zo’n onhandig klein schermpje op een mobiel,dan kan je toch beter thuis even gaan internetten?

Natuurlijk is het nog steeds niet zo dat iedereen, iedere dag gebruik maakt van mobiel internet en daarmee samenhangende applicaties. En toen ik vorige week, overigens in een prima Haags visrestaurant, een ideetje aan een wijze vrouw voorlegde, besefte ik dat nog lang niet iedereen ziet hoe razendsnel de mobiele internet ontwikkeling nu gaat.

De wijze vrouw vond namelijk dat ik te vroeg was met mijn idee. Gezien de snelle groei van het gebruik van mobiel internet denk ik echter dat ik eerder moet opschieten dan wachten.

Moet nu iedereen razendsnel zijn site in het klein kopieëren voor mobiel internet? Neen beste lezer, ik schreef al eerder dat het simpelweg kopieëren van normale internetconcepten, niet het volledige potentieel van het mobiele internet uitnut. Het is hetzelfde als het uitzenden van een hoorspel op televisie.

Als je als ondernemer gebruik wilt maken van de unieke voordelen van het mobiele internet dan is het slim als je rekening houdt met de volgende unieke kenmerken: Mobiel is persoonlijk, always on, altijd bij je, bevat straks betalingsmogelijkheden en bevat tools om content toe te voegen (foto & videocamera in je mobiel bijvoorbeeld). Meer uitleg hierover vind je in mijn eerdere artikeltje.

Tot zover de theorie. Nu een paar concrete voorbeelden die al werken?

Ken je dat? Je bent in de stad en moet ontzettend nodig naar het toilet. Waar is de dichtstbijzijnde wc? Even Mizpee checken waar de dichtsbijzijnde schone toilet is. Mizpee is er nu al in zes Europese en nog veel meer Noord-Amerikaanse steden.

Of wat dacht je van deze situatie? Je bent in een vreemde stad, je zoekt je weg én .... je hebt je Tomtom niet bij je. Veel mensen hebben geen ingebouwde navigatie in hun auto, maar vergeten hun mobiele telefoon vrijwel nooit. Voor die mensen zijn diensten als Nokia Maps en KPN Op Weg. Je mobieltje verandert dan in een navigatiesysteem.

Ik denk dat ik niemand meer hoef uit te leggen welke commerciële mogelijkheden navigatiesystemen hebben. Zo kan je via de ‘KPN Op Weg’ applicatie in de normale Telefoongids bijvoorbeeld een winkel opzoeken, en vervolgens helpt ‘KPN Op Weg’ je bij het navigeren.

Nog niet moe van die voorbeelden? Daar komt ‘ie, je bent aan het skieën en je weet niet waar je vrienden zijn. Je belt, maar ze nemen niet op omdat ze net met een rotvaart van de zwarte piste afrazen. Nu is er een oplossing. Via het gratis te downloaden Skimondo zie je je vrienden (of kinderen!) op de skikaart op je telefoonschermpje bewegen!

Daarnaast kan je je stoere skiverhalen tijdens de après ski onderbouwen met een kaart waarop jouw dagroute staat uitgetekend op een kaart!

Skimondo ziet natuurlijk volop mogelijkheden voor advertentie inkomsten en dergelijke. Welke après ski tent of welk zonnebrandcreme merk wil nu niet de skieër bereiken op het meest relevante moment.

Okay, als webwinkelier denk je nu wellicht, allemaal leuk, maar wat moet ik hier nu mee? Stel dan je zelf de volgende vraag: Op welk moment en/of op welk moment is mijn product of dienst het meest relevant voor mijn potentiële klant?

Als je die vraag beantwoord hebt, dan weet je ook voor een groot gedeelte al wat je met het nieuwe mobiele medium moet!