Twinkle | Digital Commerce

Column: Meten met twee maten

2017-05-26
  • 1:33

De verkopen via internet groeien nog steeds. Nu al gaat 10 procent van alle retailverkopen - non food - via internet. Binnen vijf jaar zal dat 20 procent zijn. In korte tijd zal de reguliere retail dus 20 procent omzet kwijtraken en daar zal het niet bij blijven.

Het lijkt mij logisch dat de retail zich opnieuw gaat beraden over de eigen toegevoegde waarde. Oftewel: beter gaat inspelen op de wensen van klanten. Leuker winkelen, betere service, artikelen in voorraad en een goed advies. Ook internet kan hierbij een rol spelen.
Maar nee, er wordt liever geklaagd over 'het wilde westen' op internet, de malafide aanbieders. De klassieke retail wordt duidelijk tekort gedaan, is de mening.
Wat een onzin, die wildwest-tijd is voorbij, er is een Thuiswinkel Waarborg en vele weblogs maken malafide producten en aanbieders ten schande.

Ook de leveranciers van de bestaande retail doen hard mee om internet in een verkeerd daglicht te stellen.
Dual pricing is de consument straffen voor inefficiënte retail! Natuurlijk, fabrikanten mogen eisen stellen aan service en advies, aan de manier waarop de artikelen worden aangeboden, maar dat leidt toch niet tot een andere inkoopprijs?

Gelukkig spreekt de consument duidelijke taal door op internet te kopen. Het zal niet lang meer duren voordat ook leveranciers door hebben dat het meedoen is of sterven. Achterhaalde prijsstrategieën leiden tot schijnzekerheid. Laat de retail opnieuw kijken naar de wensen van klanten en dan zullen ze zien dat er ook voor hen plaats is, evenals voor internetwinkels.
De klant kiest uiteindelijk toch voor de leverancier die hem het beste aanspreekt, ongeacht de prijs. Stop dus met dual pricing, maar werk aan een nieuw retailconcept, in het belang van de klant!

Prof. dr. Cor Molenaar is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008