Nederlanders die op zoek zijn naar een nieuwe baan zoeken vooral via Google en vacaturesite Monsterboard. Met een nieuw geïntroduceerde zoekmachine kunnen internetters nu ook zoeken in de vacaturebestanden van de bekendste uitzendbureaus.
Bijna zeven op de tien mensen die zich oriënteert op een nieuwe baan, gebruikt daarbij vacaturesites. De advertenties in de krant worden door meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) gebruikt. Vier op de tien Nederlanders zoekt naar een nieuwe baan via Google. Dat stelt het bedrijf Intelligence Group dat het zogeheten Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek heeft laten uitvoeren onder 1002 Nederlandse volwassenen.
Op de derde plaats van meest geraadpleegde bronnen voor vacatures worden bekenden en netwerken genoemd. Het zou daarbij vooral gaan om het gebruik van sociale netwerken zoals Hyves en LinkedIn. Tot slot raadpleegt iets meer dan een derde direct de site van een bedrijf bij het zoeken naar een baan.
Volgens de onderzoekers benadrukt het onderzoek het belang van een goede zoekmachinestrategie. 'Werkgevers moeten in deze tijd goed vindbaar zijn via zoekmachines. Als de recruitmentsite of de vacature van een werkgever niet vindbaar is via zoekmachines, zal het arbeidspotentieel elders gaan solliciteren', zegt Hans Hoekstra van de Intelligence Group.
Toevallig is onlangs een zoekmachine gelanceerd waarmee internetters kunnen zoeken in de vacaturedatabases van de grootste uitzendbureaus. Via de site Flerk.nl kunnen gebruikers uitzendwerk vinden bij de uitzendbureaus Adecco, Content, Creyfs, Kelly, Olympia, Randstad, Start, Tempo Team, Timing, Vedior en Vitae.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Belang zoekmachines bij personeelswerving groeit'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.