Het jaar is nog maar drie dagen jong en we kunnen al de mislukking van het jaar noteren. Op Sprout lees ik net het bericht met de kop 'Nederlandse start-up bedenkt 0900-email'. Daarin lezen we dat internetondernemer Aernoud de Vries zegt met zijn bedrijf Port O'Mail als eerste 'betaalde e-mail' aan te bieden. Het verbaast mij niets dat hij de eerste zou zijn, want waarom zou je geld vragen voor iets wat altijd gratis is geweest?
Uit het artikel:
Wie een mail stuurt naar een speciaal Port O'Mail-adres krijgt het bericht terug dat er voor het sturen van de mail betaald moet worden. Bij particulieren kost dat 1 eurocent per mail, bij zakelijke adressen kunnen ondernemers zelf het bedrag instellen. Het betalen gaan via gebruikelijke online betaalmethodes. Wie maar 1 cent hoeft te betalen wordt gevraagd een minimaal tegoed van ongeveer een halve euro te kopen. De rest van het geld kan later worden gebruikt voor het sturen van mails. Ondernemers kunnen het geld verdiend met de e-mails ook doneren aan goede doelen. "Met een betaald mailadres kan je als ondernemer bijvoorbeeld support bieden via e-mail. In plaats van een 0900-nummer gebruik je dan een Port O'Mail-adres," zegt Aernoud de Vries. Port O'Mail gebruikt onder meer de domeinnamen 0900mail.com en 0800-mail.com. Medio januari gaat de internetdienst van start.
Juist... Hoe zou u reageren als u een helpdesk mailt en u een bericht ontvangt waarin staat dat u eerst moet betalen voordat de mail wordt doorgestuurd?
De Vries zegt: 'Ik vroeg me af of dit nog niet eerder gedaan was en we hebben lang gezocht maar niks gevonden. Bellers vragen ook niet om 0900-nummers, maar ze worden wel vaak gebruikt. Terwijl dezelfde behoefte er is voor e-mail. Voor alle vormen van communicatie zijn mensen bereid te betalen als ze het belangrijk genoeg vinden. Voor zoiets als sms betaalt men ook bakken geld. Waarom zou je dan niet bereid zijn te betalen voor een mailtje waar je veel meer mee kan communiceren?' Omdat sms altijd al geld heeft gekost, natuurlijk.
Hoewel De Vries het tegengaan van spam en virussen in het artikel een bijkomstigheid noemt, is de hele site daar wel op gebaseerd. Een insteek die ik overigens wel iets beter begrijp, maar me nog steeds niet levensvatbaar lijkt.
Er zijn wel mensen die in dit concept geloven, want een groep investeerders heeft geld gestoken in het bedrijf.
Als dit een succes wordt, eet ik mijn virtuele hoed op. Wat denken jullie?
Wat een onzin. Ik zouy familie en vrienden op een white list moeten zetten zodat ze niet hoeven te betalen om mij te mailen. Als ik op mijn hotmail de beveiliging op exclusief zet heb ik hetzelfde effect. Een e-mail adres dat niet herkend wordt komt dan automatisch in mijn ongewenste post. Ik denk niet dat dit een groot succes wordt eerlijk gezegd
nounou... en als je de white list wilt uitbreiden moet je een (betaalt!) abonnement nemen. Kansloos dit.
Het grote verschil met een 0900 telefoonnummer lijkt mij het feit dat je naar aanleiding van het antwoord op jouw vraag direct een wedervraag kan stellen zonder dat je daar nogmaals voor betaald. Mail is laagdrempelig maar als ik voor informatie per mail moet gaan betalen dan maar even snel via de telefoon. Misschien iets duurder maar sneller.
Daarnaast is het maar de vraag of een antwoord jouw vraag voldoende beantwoord. Ik stuur per dag een mail of 15 met vragen en als ik 2 antwoorden krijg waar ik direct iets mee kan dan is het veel.
Het lijkt mij een onnozel plan, maar er zijn meerdere onnozele plannen een succes gebleken, dus ik eet mijn virtuele hoed maar niet op:-)
Sorry naam vergeten hieronder:-)
Wat ik van de Port O'Mail-dienst begrijp is dat, wanneer je daar een mail-account neemt, iedereen die jou een mail stuurt, hiervoor standaard 1 eurocent mag vragen (de particulieren-versie althans). Iemand die echter gratis naar jou toe zou mogen mailen (vriend/in, familielid, enz.) kun je op een 'whitelist' plaatsen zodat zij niet hoeven te betalen. Spammers houden niet van betalen die willen juist alleen maar cashen. Als je dan dus al vrienden, familie en (goede/vertrouwde) bekenden op een whitelist zet en je wordt gespamd door onbekende (en dan meestal) onbetrouwbare personen die, doordat zij NIET op jouw whitelist staan, eerst aan jou moeten dokken voordat ze hun spamrommel ongevraagd door je strot kunnen duwen, dan denk ik dat dat best een afschrikwekkende functie kan geven met daarbij dalend spam-verkeer. Ik denk helaas alleen dat dat maar van tijdelijke aard is: spammers zijn inventief genoeg om t.z.t. zo'n betalingssysteem te omzeilen danwel door zichzelf zonder mijn toestemming op mijn whitelist te zetten (al dan niet op een verborgen manier ofzo).
Op de whitelist kun je 20 mensen zetten. Wil je er meer dan moet je een abonnement nemen. Tsja... Daarbij, als een van mijn vrienden of familieleden mijn mailadres aan iemand doorgeeft (een oude bekende ofzo) of iemand vindt mij via via dan kan diegene mij niet zomaar mailen. Dus zowel voor particulier als voor zakelijk gebruik ben ik niet overtuigd.
De heer Arnoud de Vries van het bedrijf Port O Mail heeft in 2006 ons bedrijf http://www.emaildome.com bezocht met het verzoek tot verkrijging van een baan.
Hij zag wel wat in de door ons ontwikkelde technologie en verkregen patent van emaildome.com
Op basis van een exorbitante eis ten aanzien van gewenste fee�s en niet wensen te overleggen van referenties op basis waarvan nader onderzoek zou kunnen worden uitgevoerd naar zijn staat van dienst heeft ons bedrijf laten weten geen belangstelling te hebben in een samenwerking.
De Vries heeft in deze periode totaal inzage verkregen op basis van open vizier met de technologie en concepten van Emaildome.com.
Vervolgens heeft hij de moeite genomen om onze patentsituatie te laten bestuderen om vervolgens technologie en concept slaafs na te bootsen.
In geen geval is sprake van een nieuwe ontwikkeling of technologie maar ordinair jatwerk.
De heer de Vries en zijn bedrijfje Port O Mail zal door een leger juristen af zijde Emaildome.com in rechten worden betrokken in verband met ordinair jatwerk en inbreuk op patent en intellectuele rechten van ons bedrijf.
Voor een nadere toelichting kunt u te alle tijde met mij contact opnemen.
Met vriendelijke groet,
Emaildome.com Tim Wijnen
Persbericht vandaag:
Portomail wint octrooistrijd
Bedrijf ten onrechte beschuldigd
Eemnes 7 februari 2008 - Port O'Mail, dat begin januari betaalde verzending van e-mail op de Nederlandse markt introduceerde, is door concurrent Emaildome ten onrechte beschuldigd van inbreuk op haar patent. Dat kan worden geconcludeerd uit het feit dat dit bedrijf zijn Europese octrooiaanvraag (aanvraagnummer 06757831.0.) heeft laten vervallen. In theorie zou Emaildome zich nog kunnen beroepen op zijn Nederlands octrooi, maar eerder onderzoek van Octrooibureau Allied Patents uit Utrecht toonde vorig jaar al aan dat van inbreuk op dit octrooi geen sprake is.
Aernoud de Vries, oprichter van Port O�Mail: �Het laten vervallen van het octrooi is vooral opmerkelijk, aangezien Emaildome na de introductie van Port O'Mail, bij monde van de eigenaar Tim Wijnen, ageerde tegen Port O'Mail op diverse websites. De juridische stappen, die hij daarbij aangaf gezet te hebben, bleken echter nooit in gang te zijn gezet.�Port O'Mail overweegt inmiddels zelf juridische stappen om de opgelopen imagoschade te verhalen op Emaildome.