De marketeer van tegenwoordig heeft meer kanalen en mogelijkheden ter beschikking om te communiceren met klanten dan ooit tevoren. Je hebt de kans om individuele consumenten beter te begrijpen, maar toegang tot gegevens hebben is slechts één stap in de ontwikkeling van een succesvolle klantenrelatie.
Gebruik, om klanten effectief te benaderen, je klantgegevens om de juiste boodschap af te geven aan de juiste persoon op het juiste moment. Marketing automatisering helpt bedrijven om betekenisvolle interacties te creëren op cruciale momenten, door klantgegevens te optimaliseren om zo een nog persoonlijkere benadering te leveren.
Tekst: Saima Alibhai
Volgens een recent onderzoek, zijn er vandaag de dag elf keer meer bedrijven met marketing automatiseringsstrategieën dan in 2011. Daar waar ze ooit werden gezien als een luxe, zijn marketing automatiseringsmiddelen nu een essentieel instrument voor de concurrerende, relevante handelsmarketeer. Maar automatisering moet strategisch worden benaderd om te garanderen dat het zowel vlekkeloos als effectief is. Ik heb een paar tips onder elkaar gezet om het beste uit jouw webshop te halen.
1. Bepaal je focusgebieden
Of je nu nieuwe clientèle wilt genereren, een prospect wilt koesteren die je website bezoekt, of een klant opnieuw wilt benaderen die zes maanden geleden een aankoop deed, een marketing automatiseringsmiddel kan betekenisvolle communicatie mogelijk maken tijdens de gehele klantencyclus. Daarom is het verleidelijk om alles in één keer aan te pakken. Maar het is onwaarschijnlijk dat dit goede ROI genereert. De beste weg naar succes is om je eerst op je belangrijkste doel te focussen - daar waar de grootste waarde uit automatisering kan worden gehaald.
Hoe kiest je welke programma’s? Denk aan de verschillende projecten die je overweegt en weeg ze af op drie verschillende criteria:
- Prestatie: wat zijn jouw onderpresterende programma’s? Wat kan automatisering verbeteren?
- Inspanning: hoeveel tijd besteed je aan elk programma? Zal automatisering tijd besparen?
- Schaal: bereik je zo veel mogelijk prospects/klanten als je wilt? Kun je er meer bereiken?
Je kunt één criterium kiezen om te prioriteren of op alle drie afgaan, maar selecteer het programma waarmee je het meeste waar voor je geld krijgt en focus je energie allereerst daarop. Stel de grondbeginselen vast en schaal vervolgens op of voeg complexiteit toe. Breid ten slotte uit naar andere programma’s en/of onderdelen van de levenscyclus.
2. Wees vertrouwd met de gegevens
Net als dat het belangrijk is om de juiste automatiseringstechnologie te hebben, is het hebben van de juiste klantgegevens dat ook. Zonder beide verspil je je tijd bij jouw campagnes. We hebben nog nooit zo veel klantgegevens ter beschikking gehad: inkoopgeschiedenis, winkelgedrag, productvoorkeuren en meer - die allemaal benut dienen te worden om hyper-gepersonaliseerde berichten te creëren. Stel je gegevensdoelstellingen, verzamel en bestendig je klantgegevens, houd het netjes en wees zelfverzekerd wanneer je het gebruikt. De laatste stap? Testen, testen en nog eens testen. Er zijn zo veel gegevens om uit te kiezen, dus voorzie jezelf van realtime testgegevens om de strategie compleet te maken.
3. Segmenteren, segmenteren, segmenteren
Het is vreemd hoe vaak segmentatie wordt gebruikt om investeringsbeslissingen te maken, maar dat het wordt genegeerd zodra die investeringen worden gemarket. Goede segmentatie zorgt ervoor dat er relevante berichten naar klanten worden verzonden. En marketing automatisering kan makkelijke en diepgaande segmentatie faciliteren (dat zou tenminste moeten). Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken, verspil deze niet - klanten zijn wispelturig en zullen al snel elders hun inkopen doen.
Hoe diepgaander de segmentatie, hoe beter de prestatie van je campagne zal zijn, in het bijzonder jouw e-mailcampagnes. En hoe krijg je die diepgaande segmentatie? Zoals ik hierboven al zei: bemachtig meer gegevens, schoon ze op en vertrouw erop. Gebruik inkoopgeschiedenis, samen met winkelgedrag en persoonlijke informatie om te bepalen wanneer aanbiedingen te doen, welke producten te pitchen en welke incentives erin te betrekken.
Hoe meer gegevens je hebt, hoe beter de aanbieding. Bijvoorbeeld: als je weet dat iemand alleen groene shirts koopt, activeer dan een aanbieding op het moment dat een nieuw type shirt in het groen beschikbaar is. Als een terugkerende aankoop elke drie maanden wordt gedaan, stuur dan een herinnering met een incentive 70 of 80 dagen na de laatste aankoop.
Marketingtransformatie valt of staat met technologie
Zolang technologische ontwikkelingen doorgaan, zal marketing blijven transformeren van handmatige, ‘uniforme’ campagnes naar geautomatiseerde, maar zeer gesegmenteerde, gepersonaliseerde programma’s. En klantverwachtingen met betrekking tot persoonlijke berichten zullen veranderen; niet alleen zullen ze de voorkeur geven aan gepersonaliseerde berichten, ze zullen ze ook eisen.
Het marketing automatiseringsplatform is nu een essentieel onderdeel van de gereedschapskist van een handelsmarketeer, maar je moet meer doen dan hem simpelweg installeren. Observeer prestaties, evalueer maatstaven en heroverweeg uw programma’s. Als een strategie veroudert, vervaagt de effectiviteit snel. Het effectief gebruiken van marketing automatisering betekent dat je de juiste instrumenten hebt en dat je mee-evolueert met de klant om een gepersonaliseerde en relevante ervaring te bieden op elk moment tijdens de aankoopreis.
Saima Alibhai is managing principal consultant Europe bij Oracle + Bronto.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Effectieve marketing automatisering: 3 tips
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.