Twinkle | Digital Commerce

'Online panelleden hebben liever virtueel dan echt geld'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:28

Wie via sociale netwerksites op zoek is naar mensen die willen meedoen aan marktonderzoeken, doet er verstandig aan om de kandidaten als beloning virtueel geld aan te bieden, in plaats van echt geld. Dat lijkt de les te zijn die het Amerikaanse bureau Peanut Labs heeft geleerd van zijn laatste zoekactie naar panelleden voor marktonderzoeken. Bij die zoekpoging bleek de respons 29 procent te zijn. Dat is vier keer de normale respons op dit soort uitnodigingen, aldus de publicatie Advertising Age.

Reden voor de hoge respons is waarschijnlijk het virtuele geld dat in het vooruitzicht werd gesteld. Murtasa Hussain, directeur van Peanut Labs, is hierover erg verbaasd omdat virtueel geld minder waard is dan echt geld. 'Waarom zou iemand liever 500 stuks nepgeld hebben om zijn denkbeeldige kat te voeren dan 5 dollar contant?', vraagt hij zich af.

Van de mensen die aangaven te willen meedoen aan de onderzoeken, koos vier op de vijf voor uitbetaling in virtueel geld in plaats van echte dollars. Hussain ziet dit als een goede ontwikkeling. 'Virtueel geld is goedkoper dan echt geld, en dus kunnen onderzoeksbureaus hun panelleden er ruim mee belonen.'

Overigens is niet alleen de respons van de bezoekers van sociale netwerksites hoger dan gemiddeld, ook lijken langer en meer overdacht, aldus een medewerkster van Peanut Labs.

Peanut Labs staat erom bekend dat het onderzoek doet onder de jonge Amerikaanse internetpopulatie, tussen de 13 en 25 jaar, die gebruik maakt van netwerksites zoals Facebook en Google OpenSocial.