Gisteren sprak ik met een manager van een postbedrijf. Al filosoferend hadden wij het ook even over de vraag waarom veel consumenten op het allerlaatste moment toch nog afhaken. Dus als ze als de iDeal betaalknop al voor hun neus hebben. In menig onderzoek wordt dan verwezen naar dingen als 'usability', het te laat vermelden van bijkomende kosten, etc. Kortom: volgens dat soort onderzoeken is het vooral uw eigen schuld, of van de shopontwerper.
Mijn gesprekspartner had een andere suggestie. Ik stond er echt van te kijken - nooit zelf aan gedacht. En die ik daarom maar meteen met u deel. Het komt hier op neer:
Zelf gebruik ik in mijn rol van consument ook iDeal. In combinatie met mijn Postbankrekening kan dat any time en overal. Maar ... zeker de helft van onze consumenten bankiert niet bij de Postbank. Die hebben dus een 'apparaatje' nodig om elektronisch te kunnen bankieren. Nu is de veronderstelling: heel veel consumenten zitten op kantoor te shoppen. Maar hebben dat apparaatje niet bij zich. En kunnen dus niet via iDeal betalen. Of hebben het apparaatje wel bij zich, maar dan valt op dat ze iets anders doen dan werken. Dat ze toch 'tot het gaatje' gaan heeft er dan mee te maken dat die consument weet dat er niets fout kan gaan (er kan niet per ongeluk betaald worden) en dat men daardoor intussen mooi even kan kijken wat de eindprijs geweest zou zijn.
Als 'Postbankier' heb ik hier nooit bij stil gestaan. Dat iDeal dus eigenlijk beperkt wordt door dezelfde instanties die iDeal hebben opgezet: de banken met die apparaatjes. Ergo: iDeal is voor een groot deel van de consumenten alleen thuis te gebruiken!
Dit betekent dus ook dat 'impulsaankopen' buitenshuis niet mogelijk zijn. iDeal afficheert zich graag als een betaalmethode ("Pinnen achter de PC !") waarmee juist dat gestimuleerd wordt, maar daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen ...
PayPal! En daarmee kun je ook, zonder account, met Credit Card betalen. Voor een internationale webshop is het idea(a)l...
Een klant van ons die een webshop heeft biedt de mogelijkheid om via hun webshop gratis een extra Internetbankieren "calculator" van hun bank te bestellen, bijvoorbeeld voor op kantoor. Op die manier wordt (een deel van) de genoemde beperking weggenomen.
Michiel Schipperus, ISM eCompany
Zou natuurlijk leuk zijn als die klanten die wel 'tot het gaatje gaan' maar niet de betaling afronden, een link naar de aankoop of betaal pagina naar huis kunnen sturen...een deel zal dan toch thuis nog wel die aankoop doen.
Goed stukje en als Postbanker ook nog nooit bij stil gestaan. ER zijn ook wel andere betaalmogelijkheden: eenmalige machtiging, credit card of inderdaad Paypal, maar het gaat juist om iDEAL. Betalen met je éigen bank, dat wekt veel vertrouwen bij mensen ipv andere 'onbekende' betaalsystemen of machtigingen.
Martine: als het goed is, heeft de consument de NAW-pagina al gepasseerd op het moment dat de IDeal-knop in beeld komt. Door het loggen van die gegevens kun je alle 'weigeraars' een mailtje sturen, automatisch. In de praktijk merk ik wel dat sommige consumenten terugkeren naar de betaalkeuze-pagina en dan alsnog voor een andere methode kiezen (giro, oveschrijving). Misschien heeft dat wel iets met dit 'kantoor-gedoe' te maken, wie weet.
Mooi verhaal, alleen klopt het maar gedeeltelijk want als psotbankier heb je dan wel geen apparaatje nodig maar wel een A-4tje met je TAN-codes en die zal ook vrijwel niemand op z'n werk in z'n binnenzak hebben. Kortom: niemand kan buiten de deur iDEALen.
Peter, daar heb je ook weer helemaal gelijk in. Is de conclusie dan dat iDeal lettelijk alleen voor het THUISwinkelen is? En dus vooral 's avonds wordt gebruikt? Goed om te weten, zal ik op de shops zetten: geen keuze meer tussen betaalmethoden, maar "bent u thuis of ergens anders?" en "Is het al na 1800 uur? kies dan .." -;)
Mijn ervaring : met ideal moet ik vooraf betalen. Met acceptgiro pas als de spullen binnen zijn en alles klopt.
@Jan: dat klopt, maar wat is je punt? Overigens, een acceptgiro kun je ook proforma sturen - dus voordat je de goederen stuurt (boven een bepaald bedrag). Ook kun je er voor kiezen om een acceptgiro mee te zenden bij het artikel, en dan hopen dat men betaalt. Dat werkt wel het beste. Vertrouwen wordt beloond! iDeal heeft trouwens iets raars: consumenten moeten maar afwachten of de goederen geleverd worden, daarom begrijp ik niet goed wat nu het voordeel voor de consument is om met iDeal te gaan betalen?
@Peter: je kan bij de Postbank je TAN-codes ook per SMS laten sturen. Dan kan je dus wel buitenshuis internetbankieren en dus ook via iDeal betalen.
@Gerard: ok, dat wist ik niet, dat is wel handig, hoewel veel mensen dat niet zullen weten. Maar meer in het algemeen: op onze webshops bieden wij, via een betaalprovider vrijwel alle betaalmethoden aan, en naarmate we groeien wordt dat een steeds groter gedoe, zowel administratief als wat betreft foutgevoeligheid. En voor de klanten is het soms ook erg verwarrend. Voor alle partijen bepaald geen ideale situatie, zelfs niet met iDEAL.
@Peter: dat is inderdaad een gedoe, vooral ook omdat de iDeal-bijschrijvigen op je bankafschrift als een 'verzamelbatch' weergegeven worden, zonder transactie-ID's. Dus 40 klanten die iets van een tientje kopen, zie je terug als "batch 123, 400 euro". Verlvolgens moet je dan naar het Ideal-dashboard om te kijken wie dat waren - achterlijk. Hier valt wat aan te doen: je kunt met ideal contact opnemen om het per regel apart, dus als 40 bijscrhrijvingen met 40 order-iD's, door te geven aan je bank. Maar dan betaal je je weer blauw aan de bank. Ik heb dus een bozige brief geschreven of ze niet in die ene batch ook de 40 Order-ID's mee kunnen zenden. Die hebben ze namelijk al! Enfin, ICTers verzinnen van alles zonder eerst even te kijken bij een webwinkelier.
Als het allemaal zoveel gedoe wordt, Peter, kun je toch in zee gaan met een psp?
Ideal stuurt de transactie-ID retour bij een succesvolle betaling. Verder ontvang je dagelijks per mail een overzicht van afgebroken/mislukte transacties (met ID's). Met een beetje administratief systeem zie je direct wie het wanneer was.
Je TAN op een mobieltje en de iDeal-desk overal ter wereld te bereiken. Kom jongens (en meiden), de tijd van een papieren dossier is voorbij.
@Henk: stel dat je je klanten meerdere opties aanbiedt: overschrijving, Ideal, giro, card, etc. Dan wil je op je afschriften (liefst online) kunnen zien wie wel en wie nog niet heeft betaald. Dat is de finale check immers. Maar als de consument z'n naam er niet bij zet (of de rekening staat op een partner-naam), is dat een heidens karwei. Omdat de transactie-ID's ook niet altijd meegestuurd worden in het afschrift. En als je dan zoals ik meerdere shops beheert, rest je niets anders dat cross-checking te doen met de overzichten van iDeal, de PSP, je afschriften etc. Vraagje: heeft iemand hiervoor 1 simpele oplossing gevonden? Dus alles in 1 overzicht, online, waarbij zowel NAW als transactie-ID zichtbaar zijn?
@Martin, ik beheer ook meerdere shops. Aan de hand van de transactie-nummer van iDeal (welke uniek is) zie ik direct wat er gebeurd is. Overigens kun je via iDeal ook ad-hoc een overzicht krijgen met alle gegarandeerde betalingen. Het bestand is te exporteren. Een beetje (php-)programmeur kan er een scriptje voor schrijven dat dit bestand dagelijks automatisch verwerkt kan worden.
Martin, ooit gehoord van Paypall? Je hebt die rekenmachine niet nodig, en toch veiliger dan iDeal door uitgebreide fraude- en risicoteams. Ze zijn sinds kort actief in NL, waardoor ze nu ook betaalknoppen op sites hebben. Ik voorspel ze een grote toekomst, want straks met SEPA (europese banken liberalisatie) zijn nationale betalingsinitiatieven als Ideal ten dode opgeschreven.
Helemaal met je eens, Michiel. Maar op DIT moment is PP nog niet zo relevant, ik moet toch rekening houden met de klantenwens van 'onze' shops. En dat is nog steeds 60% acceptgiro (als je dat aanbiedt), dan komt bankoverschrijving en dan iDeal. Iemand die vraagt of het ook via PP mag, komt nog niet veel voor - zelfs niet uit het buitenland. Dan is Creditcard 1.
@Martin: je hoeft niet te hopen dat je acceptgiro achteraf wordt betaald, wanneer je tijdens het online bestelproces geautomatiseerd een toetsing (Credit Check / Easy Check) doet op de kredietwaardigheid van de koper. Op basis van de uitkomst kan de acceptgiro/achteraf betalen dan wel of niet worden aangeboden..Experian is marktleider in het leveren van dit soort persoonsinformatie..
Ik ben me aan het orienteren of Ideal goed voor me gaat werken. Kan ik bij Ideal geautomatiseerd de bankrekeningen erbij krijgen? Als mijn klanten retour sturen dan wil ik het geld snel terug kunnen storten. Op mijn bankafschrift komen ze niet. Bedankt voor de reactie
Reactie voor HANS *17-4-2008/12:52* Er zijn zeker mogelijkheden om simpel aan het banknummer achter de iDEAL-transactie te komen. Maar dat hangt er af van uw iDEAL-implementatie. U kunt mailen naar hans@b2u.nl voor advies. Met vriendelijke groet, Hans Bouman