Twinkle | Digital Commerce

U kunt nu met iDeal betalen - maar niet heus

2017-05-26
  • 1:28

Gisteren sprak ik met een manager van een postbedrijf. Al filosoferend hadden wij het ook even over de vraag waarom veel consumenten op het allerlaatste moment toch nog afhaken. Dus als ze als de iDeal betaalknop al voor hun neus hebben. In menig onderzoek wordt dan verwezen naar dingen als 'usability', het te laat vermelden van bijkomende kosten, etc. Kortom: volgens dat soort onderzoeken is het vooral uw eigen schuld, of van de shopontwerper.

Mijn gesprekspartner had een andere suggestie. Ik stond er echt van te kijken - nooit zelf aan gedacht. En die ik daarom maar meteen met u deel. Het komt hier op neer:

Zelf gebruik ik in mijn rol van consument ook iDeal. In combinatie met mijn Postbankrekening kan dat any time en overal. Maar ... zeker de helft van onze consumenten bankiert niet bij de Postbank. Die hebben dus een 'apparaatje' nodig om elektronisch te kunnen bankieren. Nu is de veronderstelling: heel veel consumenten zitten op kantoor te shoppen. Maar hebben dat apparaatje niet bij zich. En kunnen dus niet via iDeal betalen. Of hebben het apparaatje wel bij zich, maar dan valt op dat ze iets anders doen dan werken. Dat ze toch 'tot het gaatje' gaan heeft er dan mee te maken dat die consument weet dat er niets fout kan gaan (er kan niet per ongeluk betaald worden) en dat men daardoor intussen mooi even kan kijken wat de eindprijs geweest zou zijn.

Als 'Postbankier' heb ik hier nooit bij stil gestaan. Dat iDeal dus eigenlijk beperkt wordt door dezelfde instanties die iDeal hebben opgezet: de banken met die apparaatjes. Ergo: iDeal is voor een groot deel van de consumenten alleen thuis te gebruiken!

Dit betekent dus ook dat 'impulsaankopen' buitenshuis niet mogelijk zijn. iDeal afficheert zich graag als een betaalmethode ("Pinnen achter de PC !") waarmee juist dat gestimuleerd wordt, maar daar begin ik nu een beetje aan te twijfelen ...