Twinkle | Digital Commerce

'Een op de vijf consumenten zou auto online kopen'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:08

Een op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar 2 procent: een vertienvoudiging in deze periode. Dit is een van de veranderende trends bij de consument die is gebleken uit het nieuwe Capgemini-onderzoek met de titel Cars Online 07/08.

Cars Online 07/08 is het negende jaarlijkse onderzoek van Capgemini naar de auto-industrie, waarin trends aan de retailkant van deze sector worden onderzocht. Er wordt speciaal gekeken naar het koopgedrag van de consument, het milieu, internetgebruik, leadmanagement en de trouw van de klant. In totaal werden bijna 2.600 consumenten ondervraagd in vijf verschillende landen: China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

'Naarmate internet meer te bieden heeft, is de consument steeds beter geïnformeerd over auto's. Vaak zijn ze de dealers en autobedrijven een stap voor', aldus Nick Gill, Global Leader van de Automotive Sector van Capgemini. 'Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe het online kanaal zich precies zal ontwikkelen, hebben we hier duidelijk te maken met een nog onaangeboorde bron die nader onderzoek behoeft. Bedrijven die online willen verkopen, moeten hun verkoopkanalen bijsturen.'

Internet bealngrijkste bron van informatie

Cars Online laat zien dat internet de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. 80 procent van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto's en internetfora, zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers, die voor een objectiever standpunt een beroep doen op websites van gewone gebruikers. Van de ondervraagde internetgebruikers gaf 29 procent aan gebruik te maken van consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het opzoeken van informatie. Vorig jaar was dit nog 21 procent. 78 procent van de respondenten gebruikt een zoekmachine.

Bovendien wijst de consument de traditionele informatiesites af - twee jaar geleden nog de populairste informatiebron - ten gunste van websites van fabrikanten. Websites van fabrikanten zijn nu de meest geraadpleegde bron van informatie. Consumenten komen hier eerst kijken en gaan vervolgens op zoek naar informatie en besprekingen van andere gebruikers. Wat internetgebruik betreft zien we ook dat de generatiekloof kleiner wordt. Bijna de helft van de consumenten van vijftig jaar en ouder bezoekt websites van fabrikanten, een cijfer dat bijna gelijk is aan dat voor de leeftijdsgroep van 18 tot 34.

'Fabrikanten moeten deze krachtige nieuwe online tools goed in het oog houden', aldus Gill. 'Uit deze kanalen kan veel belangrijke product- en marktinformatie worden gehaald en ze verdienen meer aandacht binnen de marketingmix van de autobedrijven.'

Via www.nl.capgemini.com kunt u het rapport aanvragen.