Duitse consumenten kunnen nu online een Porsche aanschaffen. Het Duitse automerk start met de online verkoop en lease van zijn auto’s. Volgend jaar is de rest van Europa aan de beurt.
Volgens het persbericht werkt Porsche hiervoor samen met 88 Duitse Porsche Centers. Op het online kanaal worden zowel nieuwe als gebruikte auto’s aangeboden. Legitimatie en het definitief afsluiten van het contract zal in eerste instantie worden gedaan in het Porsche Center.
Opvallend is dat het Duitse automerk het niet laat bij alleen een online verkoopkanaal. Het is namelijk de bedoeling dat dit wordt uitgebreid tot een marktplaats voor Porsche-producten en -diensten.
De nieuwe stap is onderdeel van de omnichannel strategie van Porsche, laat Alexander Pollich, ceo van Porsche Duitsland weten. ‘Met de introductie van online autoverkopen garanderen we de concurrentiekracht van onze Porsche Centers in tijden van digitalisering. We zijn erg trots om onze klanten de digitale aankoopoptie aan te bieden binnen de gevestigde Porsche-omgeving en deze geïntegreerde oplossing voor Porsche voor het eerst op de Duitse markt te implementeren.’
Europese uitrol
In eerste instantie gaat het om een aanbod van meer dan vierduizend nieuwe en gebruikte auto’s. Het bedrijf laat weten het aanbod de komende tijd nog verder uit te breiden. Ook gaat Porsche komend jaar dus de online verkoop van auto’s uitrollen in Europa. Het is dus goed mogelijk dat Nederlandse consumenten in de loop van volgend jaar ook een Porsche online kunnen aanschaffen.
Toch mooi te zien dat ook de fabrikanten ook langzaam aan de weg naar online auto verkopen weten te vinden. Bij MrWheelson merken we dat Duitse premium merken zoals Porsche populair zijn. Die doen het een stuk beter dan bijvoorbeeld de Aziatische budgetmerken.