Twinkle | Digital Commerce

Hema zoekt online naar nieuwe wegen

2017-05-26
200141
  • [nieuws]
  • 1:39

Hema gaat versneld investeren in internet. Dat schrijft Emerce naar aanleiding van de uitspraken van René Repko van Hema tijdens eDay. Er wordt online gezocht naar nieuwe wegen, ook internationaal. Hema heeft al een Belgische webshop met Hema.be. Die site is ook Franstalig, waardoor hij ook voor Luxemburg geschikt is. Hema.de is in handen van een elektronicabedrijf. Maar Hema.nl wordt internationaal. De retailer gaat de fotodiensten over de grens aanbieden. In Nederland afgedrukte foto's, maar vooral fotoalbums, worden nu ook in het buitenland bezorgd.

Fotodiensten
Hema richt zich met deze nieuwe service vooral op Nederlanders in het buitenland. Het afdrukken van foto's die online zijn aangeleverd zorgt inmiddels voor eenderde van de online omzet, de fotoalbums en andere fotoproducten zijn goed voor nog eens ruim 30 procent. Het online filliaal is veruit het grootste en ook het meest winstgevend.  'Je hebt online niet te maken met de hoge winkelhuren', zegt Repko. De site, onlangs volledig vernieuwd, heeft als pijlers eenvoud en design. Dit moet ook internationaal centraal staan. Daarom wil Hema ook niet aan loyalty, klantenkaarten en online personalisatie doen: de eenvoud voor iedereen moet voorop staan.

Winkel ophalen
Volgens Repko worden veel artikelen die online besteld worden nog altijd het liefste in de winkel opgehaald. Daarnaast wordt ge combinatie van online en offline gestimuleerd door de online folder en nieuwsbrief, die het winkelbezoek stimuleren. Folders in de brievenbus stimuleren de webverkopen.  Ruim 50.000 bezoekers surfen dagelijks naar Hema.nl en bekijken er 325.000 pagina's. En de groei is hoog. Er komen vooral steeds meer vrouwen op de site. 'Dat zie je vooral met bijvoorbeeld een belangrijke voetbalwedstrijd op tv zoals afgelopen woensdagavond. Dan vervelen kennelijk meer vrouwen zich en gaan online shoppen', vertelt Repko de bezoekers van eDay.