Twinkle | Digital Commerce

Yahoo voorbij Google

2017-05-26
170120
  • [nieuws]
  • 1:29

Yahoo gaat voor het eerst voorbij Google. Niet wat betreft gebruik, Google is nog altijd onbetwist leider op zoekgebied, maar wel wat betreft de klanttevredenheid. Gebruikers beoordelen Yahoo nu voor het eerst beter dan zijn grote rivaal. Uit de American Consumer Satisfaction Index (ASCI) blijkt dat Yahoo nu 79 punten 'scoort' op een schaal van 100. Dat is een stijging van 3,9 procent. Ondertussen wordt Google minder gewaardeerd dan de vorige meting. Met een daling van 3,7 procent komt het uit op 78 punten.

Hoewel Google nog altijd de meestgebruikte zoekmachine is, is dit goed nieuws voor Yahoo. Het aandeel Yahoo heeft het zwaar op de beurs, maar consumenten zouden de zoekmachine, e-maildiensten, sociale netwerken en andere toepassingen van Yahoo steeds beter weten te vinden. Volgens Larry Freed, chief executive van ForeSee Results, dat het ACSI-onderzoek sponsorde, werpt de lancering van de nieuwe site zijn vruchten af. 'Mensen voelen zich goed bij de Yahoo-interface. Daarnaast heeft Yahoo er goed aan gedaan zich actief te richten op communities en ander subfuncties van het portaal.' Dat is volgens hem de kracht van het bedrijf.

Ondertussen blijven Google's zoekfuncties sterk, maar consumenten kijken naar opmerkelijke veranderingen gedurende de afgelopen jaren. En voor de gemiddelde consument is Google nu nog hetzelfde als drie jaar geleden', zegt Freed in een reactie aan Reuters. En dat terwijl Google de afgelopen jaren onder andere een e-mailmogelijkheid, desktop office en chattoepassingen ontwikkelde. Dat heeft niet genoeg aandacht onder reguliere gebruiker, aldus Freed. 'Google moet uitzoeken hoe ze voordeel kan behalen uit de geweldige applicatie die ze ontwikkeld hebben.'