De Reclame Code Commissie heeft reisorganisaties Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair teruggefloten wegens misleidende prijzen en overtreding van de Code Reisaanbiedingen. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend.
De Consumentenbond diende deze klachten in omdat de maatschappijen op internet reizen aanboden die in werkelijkheid door bijkomende kosten veel duurder uitvallen. De klant kwam er pas tijdens het boeken achter dat de werkelijke prijs hoger lag.Volgens de Reclame Code Commissie moeten reisaanbieders niet alleen in gidsen en in winkels de inclusiefprijzen vermelden, maar ook op internet.
'Uitgeklede' prijzen
De commissie adviseert de reisorganisaties de aanbiedingen op hun websites met 'uitgeklede' prijzen te staken. De Consumentenbond houdt de komende maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt. Overigens kunnen de vier reisorganisaties nog beroep aantekenen.
Binnenkort buigt de Reclame Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke klachten die de bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair.
De Code Reisaanbiedingen, die begin april in werking trad, houdt in dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen (zoals veiligheidsheffing, brandstoftoeslag, luchthavenbelasting) moeten opnemen. Daarnaast moet de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen tegen lage prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Reclamecommissie tikt reisorganisaties op vingers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.