Twinkle | Digital Commerce

Banken online slecht bereikbaar

2017-05-26
204153
  • [nieuws]
  • 1:48

Banken besteden te weinig aandacht aan de bereikbaarheid van hun websites, blijkt uit Europees onderzoek van WatchMouse, een Nederlands websitemonitoringbedrijf. De Nederlandse banken verschillen onderling veel, maar in vergelijking met andere Europese landen doet Nederland het niet best.

Slechts zes van de in totaal 17 gemonitorde Nederlandse sites voldoen aan een bereikbaarheidsscore van 99,9 procent, wat in de ogen van de onderzoekers goed is. Vergeleken met de andere landen blijkt dat Nederlandse banken geen hoogvliegers zijn wat betreft bereikbaarheid. Van de in totaal 120 onderzochte sites haalde geen enkele bank de hoogst mogelijke score. In Oostenrijk heeft meer dan de helft van de onderzochte bedrijven een goede score. Ook Zweden en Duitsland hebben gemiddeld beter presterende bankensites in de gelederen dan Nederland.

De redenen voor het slecht functioneren van een site lopen erg uiteen maar Domain Name Server (DNS)-problemen spannen de kroon. WatchMouse concludeert hieruit dat het monitoren en duidelijk onderhandelen over deze services vaak vergeten worden. Een mogelijke reden daarvoor is dat deze diensten vaak erbij gedaan worden of worden overgelaten aan de ISP, het hostingbedrijf of de beheerder van het domein.

Voor het onderzoek ontwikkelde WatchMouse de Site Performance Index (SPI), die zowel de beschikbaarheid als de snelheid van een website monitort en waarmee sites kunnen worden vergeleken. De SPI is daarmee een weergave van de gemiddelde wachtijd: hoe hoger de SPI, hoe langer bezoekers gemiddeld moeten wachten op het laden van de site. Een SPI van 1000 of lager wordt als 'goed' gezien. Ter vergelijking: Google heeft een SPI van 170, wat door geen enkele andere site gehaald wordt.

In dit onderzoek controleerde Watchmouse iedere 5 minuten 120 banksites vanuit een twintigtal controlepunten verspreid over de wereld. 'Nu banken steeds meer transacties doen via internet is het cruciaal dat de site beschikbaar is voor klanten. Hoewel klanten vrij loyaal aan hun bank zijn, kan het nooit de bedoeling zijn dat je test waar hun irritatiegrens ligt door gewoon uren of dagen niet bereikbaar te zijn. Vorig jaar hebben we eenzelfde vergelijkende test gedaan en ook toen presteerden Nederlandse banken matig. Er is dus nog steeds meer dan genoeg ruimte voor verbetering', aldus Mark Pors, Chief Technology Officer van WatchMouse.