Twinkle | Digital Commerce

Landingspagina mist marketingboodschap

2017-05-26
170122
  • [nieuws]
  • 1:47

Online retailers worden erg goed in het ontwikkelen van gepersonaliseerde e-mailcampagnes, maar verliezen potentiele klanten omdat landingspagina's niet overeenkomen met de promotionele marketingboodschap. Dat blijkt uit het rapport van e-mailmarketing serviceprovider Silverpop.

 

Silverpop onderzocht de e-mailmarketingcampagnes van 150 webwinkeliers. Uit het onderzoek blijkt dat bij de meeste handelaren de boodschap en de pagina waar shoppers terechtkomen niet overeenkomen. Als consumenten doorklikken in het bericht, blijkt dat de sterke 'marketingtaal' van de e-mail verdwijnt, en vaak ook niet overeenkomt met de tekst en beelden die de shoppers zien op de landingspagina.

Overeenkomen
Bij 35 procent van de landingspagina's was de lay-out of toon niet gelijk aan die van de e-mail. Terwijl juist dat zorgt voor het doorklikken. Bij 45 procent van de landingspagina's werd de sterke promotionele boodschap uit het e-mailbericht niet herhaald. 'Landingspagina's met foto's en tekst die overeenkomen met de e-mail zorgen over het algemeen voor meer interesse en leiden tot meer conversie, in plaats van alleen doorklikken', zegt Elaine O'Gorman, vice president van Silverpop. 'E-mailmarketeers steken veel tijd en energie in het maken van gerichte, relevante campagnes, maar ze slagen er niet in dit ook voor elkaar te krijgen op de landingspagina's.'

E-mailadressen
Klanten kunnen via verschillende routes op een landingspagina terecht komen, aldus O'Gorman. Maar 35 procent van de retailers in dit onderzoek had geen opt-in knop op de landingspagina. 'Om e-mailadressen te verzamelen van mensen die op je landingspagina terechtkomen maar die nog niet in je database staan, is het essentieel om hen te vragen zich te registreren.'

Homepage
Webwinkeliers moeten ook de juiste landingspagina's selecteren, die passen bij de specifieke marketingboodschap en die vervolgens in de e-mailcampagne opnemen. 'Homepages zijn vaak zo gemaakt dat ze een zo groot mogelijke groep aanspreken. Terwijl het succes van een e-mailcampagne juist vaak verklaard wordt door de gesegmenteerde groepen en hun relatie met het bedrijf of een product', zegt O'Gorman. 'Het kan dan ook verwarrend zijn wanneer de homepage als landingspagina wordt gebruikt. Het is beter om -waar mogelijk- een unieke landingspagina te maken voor een specifieke e-mailcampagne.'