Nu weet ik niet hoe de verhouding tussen mannen en vrouwen in onze branche is, maar de echte topfuncties blijken nog altijd voornamelijk weggelegd voor mannen. En dan met name 'witte mannen'. Onze branche verschilt daarin waarschijnlijk niet van anderen. Het is een discussie die regelmatig oplaait. Ook nu weer. ‘De besturen van Nederlandse ondernemingen bestaan nog steeds voor 95 procent uit witte en mannelijke managers’, schrijft managersonline.nl. En dat terwijl een divers management team juist zoveel voordelen biedt, aldus de Amerikaanse Diversity Top 50. ‘Bedrijven met een divers bestuur (minimaal 25 procent niet-witte topmanagers) zoals Pepsi, AT&T en Bank of America slagen er al jaren in om de Standard&Poor`s 500, de Dow Jones en de Nasdaq te verslaan.’ Waarom slagen we er dan niet in om onze teams divers te maken? En waaraan heeft u in uw (niet-diverse?) team behoefte? Of is uw team juist zo divers dat het een voorbeeld kan zijn voor de rest van Nederland?
Hoe divers is uw team?
2007-07-03T02:00:00
2017-05-26
Wat is dat nu heren? Geen reakties ? /K
Het aan aantal vrouwelijke managers en ondernemers in onze branche lijkt mij juist erg hoog, als je 't vergelijkt met andere branches! Ik schat 't aantal webshops dat door vrouwen gerund wordt op meer dan 50%.
Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van 'de beste persoon op de juiste plek' ongeacht sekse. Diversiteit kan ook voortkomen uit persoonlijkheid, kennis en vaardigheden. Toch vind ik het opmerkelijk dat nog altijd zo weinig vrouwen erin slagen de top te bereiken. Als wat Martin zegt waar is, dat meer dan de helft van de webshops door vrouwen gerund wordt, dan lijkt onze branche mij een voorbeeld voor anderen. Dan vraag ik me wel af: waarom runnen zoveel vrouwen een webshop? Oftewel: welke voordelen biedt dit 'ons'. Wellicht kunnen anderen branches daarvan leren!
Waarom runnen zo veel vrouwen een shop, en waarom zijn zij succesvol? Ik denk dat 't iets te maken heeft met motivatie. Mannen beginnen een shop omdat er geld mee te verdienen valt. Vrouwen doen 't omdat ze een ervaring willen delen. En 'geld' is nu eenmaal niet altijd de beste drive! Wat vrouwelijke onderneemsters voor hebben op mannen, is dat hun motivatie persoonlijker is, en dat dus de betrokkenheid bij hun product en doelgroep groter is. En klanten belonen dat! Daarnaast speelt natuurljk een rol dat een shop runnen iets is wat je kunt doen naast de kids - met een reguliere baan is dat moeilijker. Je zou dus ook kunnen zeggen dat een webshop onderneemsters-kansen geeft. Kansen die er eerst niet waren.