Twinkle | Digital Commerce

Google niet overal populair

2017-05-26
332207
  • [nieuws]
  • 1:49

Waar de rest van de wereld 'Googlet' om online antwoord op vragen te krijgen 'Naverd' Zuid-Korea. In het land met het hoogste percentage breedbandaansluitingen ter wereld is Naver.com immens populair. Het principe is simpel: stel een vraag en je krijgt antwoord, van een andere internetgebruiker. Zo helpen Zuid-Koreanen elkaar op het web.

Zoekdiensten

Ruim driekwart van de zoekopdrachten in het land wordt gedaan via Naver.com. De content wordt door internetgebruikers zelf geleverd, en is gratis. Daum.net, een andere Zuid-Koreaanse search portal is de nummer twee met 10,8 procent van de zoekvragen, gevolgd door de Koreaanse versie van Yahoo, 4,4 procent. Nummer 1 zoekmachine ter wereld, Google, is slechts goed voor 1,7 procent van de zoekopdrachten. Dat zegt KoreanClick, een internet-marktonderzoeksbureau.

Vraag- en antwoord

Toen Naver in 1999 begon kwam het tot de conclusie dat er simpelweg niet voldoende content in het Koreaans was. Wilde de zoekdienst wat opleveren, dan moest hij gevuld worden. 'Dus begonnen we met het creëren van Koreaanse tekst', zegt woordvoerder Lee Kyung Ryul. 'Google maakt gebruik van data dat al online bestaat. In Zuid-Korea moet je je eigen database creëren.' En deze strategie leverde geld op. In het land, waar meer dan 70 procent van de 48 miljoen inwoners internet gebruikt, willen gebruikers niet meteen informatie als ze inloggen, ze willen een community en mensenlijke interactie, zegt Naver.com. En dit kan via Naver's "Knowledge iN, een real-time vraag- en antwoord platform.

Bezoekers

Iedere dag bezoeken zo'n 16 miljoen internetters Naver, en verwerkt het zo'n 100 miljoen zoekopdrachten. De naam is overigens afgeleid van het Engelse neighbor en navigator. Naver's "Knowledge iN verwerkt dagelijk 44.000 vragen. Dit format is nu een must-have feature in Koreaanse zoekmachines. Als een internetter een zoekopdracht geeft wordt in alle portal in de eigen Q&A-database gezocht, en toont tegelijkertijd ook traditionele zoekresultaten van nieuws- en andere websites.

Succes

Bij de maatschappij achter Naver, NHN, werken inmiddels 27.000 mensen. Daarmee is het de succesvolste internetorganisatie in Zuid-Korea. Het maakte het afgelopen jaar 325 miljoen dollar winst en heeft een marktwaarde van meer dan 8 miljard. Zuid Korea heeft de meeste breedbandaansluitingen per persoon per wereld.

Bron: NY Times