Twinkle | Digital Commerce

De dag dat Walmart alles reviewbaar maakte

2017-05-26
  • 1:13

Walmart heeft vanaf vandaag zijn site open gesteld voor consumenten reviews. Consumenten kunnen werkelijk elk product reviewen en raten. Dit heeft niet alleen voor Walmart enorme repercussies, maar de Walmart-leveranciers zitten vandaag pas echt met een uitdaging. De vloed aan reviews zullen Walmart namelijk precies vertellen welke producten ze goed vinden en welke niet. Walmart haalde al het onderste uit zijn leveranciers... nu kan de supermarktgigant het onderste gaan halen uit zijn slechtste leveranciers.

Een supermarkt website waar de gedeelde ervaring van andere klanten transparant wordt doorheen gans het productaanbod, is opnieuw een fundamentele sprong naar een compleet transparante marketingwereld. Dit heeft naar mijn gevoel een paar interessante gevolgen:

1. niet langer het goedkoopste product of merk in de markt zal aan belang winnen, maar het product dat het meeste enthousiaste aanhangers rond zich weet te scharen.

2. Als Walmart het voorbeeld geeft, mag er verwacht worden dat vanaf nu heel snel anderen zullen volgen én - nog sterker - dat consumenten dit soort transparantie ook zullen gaan verwachten in de toekomst.

3. Betrouwbaarheid van user reviews wordt belangrijk: kan Walmart garanderen dat de review niet gemanipuleerd is door een ingehuurd webcare team? Trouwens: het managen van digitale reputatie op het internet wordt een top-marketingfunctie in de volgende jaren. 

4. Ik denk - en hoop stilletjes - dat dit de finale doodsteek wordt van massamedia reclame zoals we die vandaag kennen. De toekomst is aan merken die interessant, nuttig of verrassend worden. Merken die iets bijdragen in het leven. Merken die iets willen betekenen. En laten we wel wezen: kwaliteit is vanaf vandaag een commoditeit geworden.

Link: http://www.damniwish.com/2007/07/a-landmark-mome.html