Twinkle | Digital Commerce

Webanalytics onderschat?

2017-05-26
  • 1:38

Dat er behoefte is aan kennis over webanalytics bleek gisteren tijden het eerste Webanalytics Congres. De zalen in Figi (Zeist) waren meer dan goedgevuld en de presentaties werden goed ontvangen. Keynote-spreker Eric Peterson, net weg bij Visual Sciences en zijn eigen bedrijf begonnen – Web Analytics Demystified, liet aan de hand van eigen onderzoek zien dat veel organisaties webanalytics nog niet serieus nemen. In Europa heeft 30 procent van de bedrijven die webanalytics inzetten niemand aangesteld die daar ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat. De helft heeft er één fte voor ingeruimd, die meestal wordt opgedeeld in een paar uurtjes door verschillende mensen. Op die manier word je nooit succesvol met webanalytics, aldus Peterson. Daarbij, betoogde hij, worden webanalytici in Europa onderbetaald in vergelijking met hun Amerikaanse collega’s. Wat weer tot gevolg heeft dat ze sneller op zoek gaan naar een nieuwe werkomgeving. Tip voor de webanalytici: leg je baas voor wat jouw werk het bedrijf concreet aan euro’s oplevert en je hebt een goede positie om salarisverhoging te vragen.
De hele presentatie is te bekijken op de site van Ton Wesseling, Events Blog.


De Postbank geeft het goede voorbeeld: daar zitten maar liefst negen mensen op webanalytics. Dat vertelde Jos Verwoerd, directeur ING/Internet Retail. Met 600.000 bezoeken per dag levert een conversieverhoging van tiende procenten al miljoenen euro’s op. De tools die Postbank gebruikt voor webanalytics zijn: Omniture (klantgedrag op Postbank.nl), Moniforce (klantgedrag op MijnPostbank.nl), FORMS (verkoop), Adjuggler (bannertesten) en Memetrics (parallel/multivariate testen).
Zijn tips:
Zorg voor dedicated webanalisten
Bied iedereen de tools die hij nodig heeft
Voer wijzigingen stap voor stap door
Handel op basis van analyses
Pas op voor de waan van de dag
Stop nooit met testen.

De uitdaging waar Verwoerd en zijn team (in totaal 90 man) tegenaan kijken, is de omslag van één site voor drie miljoen klanten naar voor alle klanten een eigen site. Daarnaast zet hij in op realtime meten. Met in het achterhoofd: wat er tot nu toe op internet gebeurt, is slechts een opwarmertje.

Binnenkort introduceert Postbank een credicard-overzicht, zo liet Verwoerd zich ontvallen. Naast het normale rekeningoverzicht in MijnPostbank, zijn dan ook de creditcard-uitgaven te checken. De implementatie hiervan heeft een jaar geduurd.