Twinkle | Digital Commerce

Otto haalt beste resultaat uit geschiedenis

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:56

geldDe Otto Group heeft in 2006-2007 de beste resultaten ooit behaald, dat schrijft de organisatie in een persbericht. Over dit jaar is een recordomzet van 15,3 miljard euro gegenereerd. Vooral de e-commercetak van het concern boekte goede resultaten. Met een winst voor belasting van 507 miljoen euro, is dit het beste resultaat uit de geschiedenis van de Otto Group. 'Ik ben verheugd mijn laatste jaar als voorzitter van de Raad van Bestuur te beëindigen met de beste resultaten in de geschiedenis van dit bedrijf', zegt Michael Otto in een verklaring.

E-commerce

Verreweg de grootste kracht achter de groei is e-commerce. Online business to consumer (B-to-C) retail steeg met 33 procent naar 4 miljard euro. De Otto Group is daarmee naar eigen zeggen de tweede grootste B-to-C Online retailer ter wereld, na Amazon. Alle segmenten (Multichannel Retail, Financial Services, Services, Wholesale) behaalden het afgelopen jaar positieve resultaten. In het segment Multichannel Retail, waaronder postorder, e-commerce en retail shops, is de omzet gestegen naar 9,2 miljard euro. De grote kracht achter deze stijging is het multichannel sales concept.

Catalogi

Otto introduceerde het afgelopen jaar een aantal nieuwe catalogi, om nieuwe doelgroepen aan te trekken. Voorbeelden van catalogi zijn Colors For Life (kinderen), Woon- ideeën (home furnishing trends, catalogus van het jaar 2006) en Refashion (trendy, jeugd, topmerken). Het mikt daarmee op gezinnen, merkgerichte consumenten en jongeren. In Nederland zijn deze catalogi als bladerbare catalogi online te bekijken de website van Otto.

Internationaal

De focus ligt voor de retailgroep het komende jaar op uitbreiding in Oost-Europa. Recentelijk is de organisatie een samenwerking aangegaan met PPE Group, Ruslands grootste postorderbedrijf. Doel is een omzet verdubbeling op korte termijn met een totale omzet van 500 miljoen US dollar binnen vijf jaar. Ook zijn er plannen voor lancering op de Braziliaanse markt in 2008. Volgens Otto is dit land net als Rusland één van de meest potentiële markten voor postorder en e-commerce. Deze laatste is nu nog geconcentreerd op elektronica en boeken, met als gevolg dat de Otto Group genoeg mogelijkheden ziet voor mode in deze sector.

Andere voorzitter

Na 26 jaar als voorzitter van de Raad van Bestuur, zal Michael Otto 1 oktober 2007 zijn taken overdragen aan Hans-Otto Schrader. Dhr. Otto zal in het bedrijf actief blijven in de Raad van Toezichthouders.