Ik heb een zogenaamde 'postorder-achtergrond' en weet wat je met de inzet van papieren catalogi kunt bereiken. Wat ik niet goed begrijp is dat veruit de meeste online winkeliers hun geldmiddelen en capaciteiten bijna volledig inzetten op de verkoop via de webshop, door middel van online marketing.
Is het niet bekend dat bedrijven met een verleden als 'goede oude postorderaar' nog steeds het overgrote gedeelte van hun reclame-investering in print stoppen? Bij alle verschuivingen die wij zien richting internet blijft op korte termijn de steun van print hard nodig en biedt het online winkeliers een fantastisch groeiperspectief. Op één been loop je toch ook minder hard dan op twee?
Het is een illusie te denken dat je communicatie- en verkoopkanalen kunt overslaan als je de markt daadwerkelijk wilt veroveren. Waarom wordt het dan nog zo weinig gedaan? Zijn de (instap-)kosten van catalogi te hoog voor het overgrote gedeelte van de webwinkeliers? Is de kennis niet in huis om het te doen? Of is het gewoon de opportuniteit dat men beter die dingen doet waarvan men denkt meer van af te weten? Is hier onderzoek naar? Ik zou wel graag willen weten waarom de branche dat niet oppakt. Of wordt het wel steeds meer gedaan?
H&M startte naast hun winkels een webwinkel, en sinds een tijdje brengen ze ook een hele frisse en mooie catalogus uit. Lijkt me geen gek idee om die award voor beste catalogus weer af te stoffen en weer in te voeren volgend jaar. De combinatie print en webwinkel en echte winkels doet H&M volgens mij ook prima: wat je koopt via het web of uit de catalogus kun je terugbrengen naar de winkels als het niet bevalt of past. Wellicht wordt H&M winnaar van die eerste 'kanaal-integratie-award' komend voorjaar in noordwijk.
Dat lijkt me een goeie Ray. De kanaal-integratie-award!