Twinkle | Digital Commerce

Optimaliseer uw vindbaarheid

2017-05-26
  • 4:10

Hoe u in zoekmachines 'scoort'

Zoekmachines zijn cruciaal voor het succes van uw webwinkel. Zonder goede vindbaarheid in zoekmachines krijgt u weinig bezoekers en weinig bezoekers betekent weinig omzet... In dit eerste deel van een tweeluik gaan we in op zoekmachineoptimalisatie: het - via onbetaalde manieren - aantrekkelijk maken van een site voor zoekmachines.

Tekst: Jurgen Nijhuis

Uit onderzoeken blijkt een zeer intensief gebruik van zoekmachines door surfers. Met name Google wordt vaak gebruikt als startpunt. Het is daarom belangrijk een zo hoog mogelijke positie te hebben in zoekresultaten. Hoe lager uw rangorde in de zoekresultaten, hoe kleiner de kans dat iemand op de link naar uw webwinkel klikt.

Interne optimalisatie

Het is belangrijk om uw sitecode optimaal af te (laten) stemmen op de voorkeuren van zoekmachines. Zoekmachines gaan er vanuit dat belangrijke inhoud linksboven staat en dan naar rechtsonder toe minder belangrijk wordt. Ook hechten ze belang aan structuurbepalers als titels en afbeeldingbeschrijvingen (zogenaamde alt-tags). Door 'achter de schermen' op een slimme manier de HTML, CSS en scripts te schrijven en te plaatsen, kunt u de zoekmachinescore verbeteren. Ook een juist gebruik van meta-tags en keywords is belangrijk, zeker op paginaniveau.

Net als mensen houden zoekmachines van relevante inhoud. Zorg dus dat uw pagina's dat bieden. Zelfs productpagina's kunnen worden uitgebreid met extra tekst zoals intro's, gebruiks- en achtergrondinformatie, recensies, linkjes en dergelijke. Gebruik daarbij trefwoorden en omschrijvingen die door bezoekers als zoektermen in zoekmachines kunnen worden gebruikt. Zorg ook voor varianten op schrijfwijzen en synoniemen. Via RSS kunt u zelfs informatie van andere sites automatisch opnemen in uw eigen site.

Externe optimalisatie

Uw score in zoekmachines en uw pageranking (een score voor belangrijkheid die u zichtbaar maakt met de 'Google Toolbar') worden mede bepaald door externe factoren als inkomende en uitgaande links naar startpagina's, directories en gerelateerde websites en door de leeftijd van de site.

Om met dat laatste te beginnen: het kan tot een jaar duren voordat de invloed van zoekmachinemaatregelen echt zichtbaar is in hogere scores. Ook de leeftijd van een site is van invloed. Hoe langer een site bestaat, hoe hoger de score in zoekresultaten.

Zorg dat een link naar uw website wordt opgenomen in relevante linkpagina's, zoals Startpagina.nl en de gekopieerde varianten daarvan. Opname in de handmatig bijgehouden directory www.dmoz.org is ook aan te raden. Voor Google is dit een aanwijzing voor een zekere kwaliteit en dat wordt beloond met een hogere positie. Gebruik verder alleen kwalitatief goede sites die aanmeldingen handmatig beoordelen. Als u voor elkaar kunt krijgen dat uw website wordt gelinkt vanaf bekende, kwalitatief goede sites, dan is dat een absoluut pluspunt.

Wellicht kunt u ook technieken als blogs en RSS-feeds gebruiken om uw score te verhogen. Zoekmachines waarderen de inhoud en de links ervan en dat vertaalt zich in hoge scores.

Checklist

• Zorg dat uw sitecode geen fouten bevat en zo 'schoon' mogelijk is geschreven.

• Gebruik bij voorkeur een contentmanagement-systeem dat rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie, of soortgelijke winkelsoftware.

• Zorg dat CSS en javascript in aparte bestanden staan en niet in de webpagina zelf.

• Gebruik geen flash of afbeeldingen voor inhoudelijke informatie, want deze wordt niet gevonden door zoekmachines.

• Zorg dat de belangrijkste inhoud zo hoog en links mogelijk in de websitecode te vinden is (het is bijvoorbeeld mogelijk uw sitemenu en minder belangrijke informatie in de sitecode onderaan de pagina te plaatsen, terwijl deze toch bovenaan zichtbaar is op de site).

• Geef afbeeldingen inhoudelijke informatie mee door middel van alt-tags en title-tags (bijvoorbeeld 'Canon SX24T digitale camera', in plaats van iets als 'image23.jpg').

• Gebruik de <title>-tag voor relevante paginatitels. Deze verschijnen namelijk als links in de zoekmachineresultaten. Een link als 'Canon SX24T digitale camera' is aantrekkelijker om op te klikken als je daarnaar hebt gezocht, dan 'Welkom bij Jansen Camera's', of, nog erger, 'Title not found'.

Ook relevant:

• Gebruik specifieke meta-tags en keywords voor iedere pagina afzonderlijk.

• Gebruik de meta-tag 'description' voor unieke, relevante paginaomschrijvingen, want deze zijn in zoekresultaten zichtbaar als tekstjes onder de doorklik-links.

• Gebruik de meta-tag 'keywords' voor relevante trefwoorden, want deze worden mede gebruikt door zoekmachines voor het vinden van informatie.

• Gebruik <H1>, <H2>, et cetera voor titels en geef ze een opmaak via CSS. Zoekmachines zijn dol op deze header-structuuraanduiders (kopjes die geen <H>-tag hebben worden niet als zodanig herkend door zoekmachines).

• Maak een sitemap aan met gewone links voor uw bezoekers en een speciale sitemap voor Google.

• Maak een robots.txt-bestand aan met speciale instructies voor zoekmachines.

• Neem links op in uw teksten, niet alleen naar andere sites, maar ook naar andere pagina's op uw eigen site. Deze links worden door zoekmachines hoger gewaardeerd dan links in menu's.

• Zorg voor zoveel mogelijk relevante inhoud!

• Houd u aan de zoekmachineregels, met name die van Google. Het gebruik van verboden trucjes wordt vroeg of laat ontdekt en bestraft door lage plaatsing, of verwijdering uit de zoekmachine-resultaten.

----

Tips en meer

De Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie is 'search engine optimization' (ook wel 'optimalization'), meestal SEO genoemd. Gebruik die term om Engelstalige informatie te vergaren over dit onderwerp. Gebruik de nuttige informatie van Google over zoekmachineoptimalisatie op www.google.com/support/webmasters

Volgende keer - in Twinkle 4/2007 - bespreken we het doelgericht adverteren met behulp van zoekmachines, om specifieke klantgroepen naar uw site te lokken.

----

Clicks:

www.dmoz.org

www.google.com/support/webmasters

www.startpagina.nl

 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3- 2007